Abstract:
Bu araştırmada; öfke denetimi eğitiminin, lise son sınıf öğrencilerinin öfke denetim becerileri, depresyon düzeyleri ve yaşam doyumlarına etkisi incelenmiştir. Bu amaçla Manisa ili merkez ilçesinde bulunan Mehmet Akif Ersoy Lisesinde okuyan son sınıf öğrencilerinden 126 öğrenciye Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzı Ölçeği (SÖÖTÖ,1994) , Beck Depresyon Envanteri (BDE, 1988), Yaşam Doyumu Ölçeği (YDÖ, 2002) uygulanmıştır. Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzı Ölçeğinin (SÖÖTÖ, 1994) alt ölçeklerinin aritmetik ortalamaları alınmıştır. Grup aritmetik ortalamasında yüksek puana sahip olan öğrencilerin, sürekli öfke düzeyi ve öfke ifade düzeyinin yüksek olduğu kabul edilerek bu öğrenciler içinden çalışmaya katılmak isteyen gönüllüler belirlenmiş ve birbirine yakın puan alan iki öğrenciden biri deney biri kontrol grubuna tesadüfi yöntemle seçilmiştir. Bu yöntemle 12'şer kişiden oluşan bir deney bir kontrol grubu oluşturulmuştur. Deney grubuna 8 hafta süreyle öfke denetimi eğitimi uygulanmıştır. Kontrol grubu üzerinde hiçbir işlem uygulanmamıştır. 8 haftalık eğitimin sonunda Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzı Ölçeği (SÖÖTÖ, 1994), Beck Depresyon Envanteri (BDE, 1988), Yaşam Doyumu Ölçeği (YDÖ, 2002) tekrar uygulanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler "Wilcoxon Testi" ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, öfke denetimi eğitimin sonunda deney grubundaki öğrencilerin sürekli öfke, öfke içte, öfke dışta, öfke düzeylerinde anlamlı bir azalma olduğu, öfke kontrol ve yaşam doyumlarında anlamlı düzeyde artma olduğu gözlenmiştir. Ancak söz konusu eğitimin sonunda deney grubu öğrencilerinin depresyon düzeylerinde anlamlı bir fark bulunmamıştır. Kontrol grubu öğrencilerinin öfke denetimleri, yaşam doyumları ve depresyon düzeylerinde anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Sonuç olarak, söz konusu programın, öğrencilerin öfke denetimleri ve yaşam doyumlarına olumlu etkisi olduğu söylenebilir. In this study the effects of Anger management training on the anger control abilities, depression levels and life satistaction of 3 rd grade high school stutents have been examined. In pursuit of the above mentioned intention State –trait Anger Expression Inventory, Beck Depression Inventory and Life satisfaction Inventory have been applied on 126 students from Mehmet Akif Ersoy High school in the central district of Manisa city. The aritmethic averages of the higher scale values of the State –trait Anger Expression Inventory have been taken in to account. Assuming that the students who have higher scores with respect to the group aritmethic average would have higher levels of anger and higher continuous anger levels, among these students volunteers haven been singled out and one of each pair of students who have proximate scores has been selected to the experiment group at random and the other one experiment control group at random. By this method, each having 12 students, an experiment group and an experiment control group have been constituted. The anger management training have been applied on the experiment group for 8 weeks. Not any operation has been applied on the control group. Immediately afterwards of the 8 week long training the State –trait Anger Expression Inventory, Beck Depression Inventory and the Life Satisfaction Inventory have been applied. And the data obtained as a result of this research have been analised by "Wilcoxon Test". At the end of the research, as a result of the Anger Management Training, among the experiment group students, a significant decrease has been noted on both exterior and interior anger levels, and a significant increase has been noted on their anger control and life satisfaction levels. On the other hand, at the end of the above mentioned training, no significant difference has been found on the depression levels, the anger management abilities and the life satisfaction of the control group students. As a result, it can be concluded that the subject training program has a positive effect on the anger management abilities and the life satisfaction levels of the students.