Abstract:
Bu çalışmada İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin durumluk sürekli kaygı düzeyleri ile sınav kaygısı düzeyleri ve ana baba tutumları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığı araştırılmıştır. Ayrıca, bazı değişkenlere bağlı olarak öğrencilerin durumluk kaygı, sürekli kaygı ve sınav kaygısı düzeyleri arasında anlamlı bir farklılaşma olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2007 – 2008 Eğitim – Öğretim döneminde, İzmir ili Torbalı ilçesi Kazımpaşa ve Cumhuriyet İlköğretim Okullarında öğrenim gören 251 İlköğretim 8. sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Öğrencilerin 122'si kız, 129'u erkektir. Öğrencilerin kaygılarını değerlendirmek amacıyla öğrencilere, "Durumluk / Sürekli Kaygı Envanteri", öğrencilerin sınavlara yönelik olan tutumlarını değerlendirmek amacıyla öğrencilere "Sınav Kaygısı Envanteri", öğrencilerin anne ve babalarının tutumlarını nasıl algıladıklarını değerlendirmek amacıyla öğrencilere "Ana Baba Tutumları Ölçeği" uygulanmıştır. Öğrencilerle ilgili bazı bilgileri elde etmek için araştırmacı tarafından oluşturulan "Kişisel Bilgi Formu" kullanılmıştır. Veriler, SPSS 13 Windows paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Analizlerde t testi, varyans analizi, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon tekniği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular şöyle özetlenebilir: Öğrencilerin anne – baba aylık gelirine, okulundan ve sınıfından memnun olup olmadığına, derslerdeki başarı düzeylerini değerlendirmesine, derslerle ilgili sorunlarda kimlerden yardım aldığına bağlı olarak durumluk kaygı düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık belirlenmiştir. Öğrencilerin anne – baba birliktelik durumuna, anne – baba aylık gelirine, kaçıncı çocuk olduğuna, sınıfından memnun olup olmadığına, derslerdeki başarı düzeylerini değerlendirmesine bağlı olarak sürekli kaygı düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık belirlenmiştir. Öğrencilerin anne – baba aylık gelirine, cinsiyetine, derslerle ilgili sorunlarda kimlerden yardım aldığına bağlı olarak sınav kaygısı düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık belirlenmiştir. Öğrencilerin durumluk kaygı düzeyleri ile koruyucu / istekçi tutum ve otoriter tutum, sürekli kaygı düzeyleri ile koruyucu / istekçi tutum ve otoriter tutum, sınav kaygısı düzeyleri ile koruyucu / istekçi tutum ve otoriter tutum puan ortalamaları korelasyonu pozitif yönde ve anlamlı bulunmuştur. Öğrencilerin durumluk kaygı düzeyleri ile demokratik tutum ve sürekli kaygı düzeyleri ile demokratik tutum puan ortalamaları korelasyonu negatif yönde ve anlamlı bulunmuştur. İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin durumluk sürekli kaygı düzeyleri ile sınav kaygısı düzeyleri ve ana – baba tutumları arasında anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Durumluk – Sürekli Kaygı, Sınav Kaygısı, Ana Baba Tutumları In this study, it was examined that whether there is a meaningful relationship between levels of state / trait anxiety, levels of test anxiety, and parental attitudes in 8th grade primary school students. Also, it was examined that whether there is a meaningful differentiation between state anxiety, trait anxiety, and levels of test anxiety of students based on some variables. The sample of the research consisted of the students of Kazımpaşa and Cumhuriyet Primary Schools of in the district of Torbalı in İzmir province. The students in the sample were the 8th grade students during the 2007 - 2008 semester. The number of the sample was 251 in which there were 122 female and 129 male students. "State / Trait Anxiety Inventory" was conducted with the purpose of assessing the anxieties of the students; "Test Anxiety Inventory" was conducted with the purpose of assessing the attitudes of the students toward exams; "Parental Attitude Scale" was conducted with the purpose of assessing how the students perceive the attitudes of their parents. "Personal Information Form", prepared by the researcher, was used in order to gather some information about the students. The data were analyzed with means of SPSS 13 Windows package software. In the analyses; t test, variance analysis, and Pearson Moments Multiplication Correlation technique were used. The findings of the research can be summarized as follows: It was determined that there was a meaningful differentiation between levels of state anxiety of students based on the monthly revenue of the parents, whether the students are pleased with their primary schools and their classrooms, the students' evaluation of their level of success in lessons, from whom the students get assistance about their lessons problems. It was determined that there was a meaningful differentiation between levels of trait anxiety of students based on the marital status of the parents, the monthly revenue of the parents, the ranking of the students among the brothers / sisters, whether the students are pleased with their classrooms, the students' evaluation of their level of success in lessons. It was determined that there was a meaningful differentiation between levels of test anxiety of students based on the monthly revenue of the parents, the gender of the students, from whom the students get assistance about their lessons problems. The correlation between state anxiety levels of students and protective / demanding attitude and authoritarian attitude, between trait anxiety levels of students and protective / demanding attitude and authoritarian attitude, between test anxiety levels of students and protective / demanding attitude and authoritarian attitude was found to be as positive and meaningful. The correlation between state anxiety levels of students and democratic attitude and between trait anxiety levels of students and democratic attitude was found to be as negative and meaningful. It was determined that there was a meaningful relationship between levels of state / trait anxiety, levels of test anxiety, and parental attitudes in 8th grade primary school students. Key Words: State – Trait Anxiety, Test Anxiety, Parental Attitudes \r