dc.description.abstract |
This thesis aims at exploring the theoretical background of Task-Based Learning and including ‘poetry' as a literary genre for vocabulary teaching. Twelve poems by different poets have been included in the study to highlight in depth analysis and to help students negotiate meaning in the classroom and let them involved in real communication within the four walls of the classroom. Within the framework of this study, poetry was chosen to study in detail as they offer a rich varied repertoire and as they are rich sources of much enjoyment. Moreover, they are suitable to study even in a single classroom lesson. As universal themes and life experiences are explored in many poems, it is easy to arouse students' interest to get communicative language use from them in a naturalistic way. In this study this interest will be aroused by employing different ‘tasks' to involve students in meaning making process throughout. Moreover, the university students which are included in this study will be exposed to authentic language use and thus they will meet unusual combinations of usual syntax and they will see that, the usual syntax will not seem to apply their expectations about how individual words go with others. Moreover, they will see that they will develop their vocabulary learning throughout the treatment period. Within the framework of Task-Based Language Teaching, the following questions were kept in mind: 1. In what ways TBL activities and poetry can be combined and exploited in the classroom to teach a poem in detail? 2. Do these activities contribute positively to students' attitudes and vocabulary learning? 3. Which activities can be given to students at the pre-task stage? 4. Which activities can be studied at the task-cycle stage? 5. Which activities can be exploited to deal with a poem in detail and to have a vocabulary focus at the end of a lesson? Pre-test post-test design with control group was used for the research. Task-based learning activities were applied in the intervention group including 16 students and the traditional method was carried out in the control group consisting of 15 students. The data were collected with Vocabulary Test and Attitude Scale towards Reading Poetry. SPSS packet programme was utilized in data analysis. Research results suggest that Task-Based Teaching activities presented through poems have a significant effect on students' vocabulary learning. But the method was not found to be effective on students' attitudes towards reading poetry. Teachers should keep in mind that, there is not an urgent need to use literature or poetry in the classroom all the time. This study aims to look and find ways for the use of poetry. The aim is to find out if using poetry in the classroom and offering enjoyable and motivating activities will contribute positively to the learning environment. If it is so, alternative ways to be taken will be offered while teaching poetry in the classroom. Besides, the existing resources will be searched and the term "use of literature in foreign language learning context" will be purified and possible links between language learning and literature with reference to poems will be pointed out. Key words: Task Based Teaching, Vocabulary Teaching, Attitude Towards Reading Poetry Bu tezin amacı, Görev Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı'nın teorik geçmişini araştırmak ve kelime öğretimi için edebi bir tür olan şiiri öğretime dahil etmektir. Öğrencilerin sınıfın dört duvarı arasında gerçek iletişime maruz kalmasını sağlamak, onları bir amaç için birbirleriyle gerçek anlamda iletişime geçirmek ve şiirleri derinlemesine analiz etmek için farklı şairler tarafından yazılmış 12 farklı şiir ele alınmıştır. Şiirlerin öğrenme için zengin ve çeşitli öğrenme repertuarı sunması ve zevkle öğrenme için de zengin bir kaynak oluşturmasından dolayı bu çalışmanın bünyesinde incelemek için bu tür seçilmiştir. Bunun yanı sıra şiirleri bir ders saati gibi bir sürede de incelemek de mümkündür. Birçok şiirde evrensel temalar ve hayat deneyimleri keşfedildiği için, öğrencilerin derste ilgisini çekmek ve onların doğal bir şekilde dili kullanmalarını sağlamak kolaydır. Bu çalışmada öğrencileri süreç boyunca anlamı inşa etme sürecine dahil edebilmek için farklı ‘görevlerle' dikkatleri çekilecektir. Ayrıca, çalışmaya dahil olan üniversite öğrencileri gerçek anlamda dil kullanımına maruz kalacak ve bu yüzden normal sözdiziminin görülmedik kombinasyonlarıyla karşılaşacak ve bireysel sözcüklerin diğer sözcüklerle kullanılması konusunun beklentilerine uymayacağını göreceklerdir. Bundan başka, deney süreci boyunca kelime öğrenimlerini geliştireceklerini de göreceklerdir. Görev Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı çerçevesi içerisinde aşağıdaki sorular hatırda tutulacaktır: 1. Bir şiiri detaylı bir biçimde inceleyip öğretebilmek için şiir ve Görev Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı hangi yollarla birleştirilip, kullanılabilir? 2. Bu aktiviteler öğrencilerin kelime öğrenimi ve tutumlarına olumlu biçimde katkıda bulunur mu? 3. Öğrencilere ön-görev aşamasında ne tür aktiviteler sunulabilir? 4. Öğrencilere görev aşamasında ne tür aktiviteler sunulabilir? 5. Bir şiiri detaylı olarak çalışmak ve ders sonunda öğrencilerin hedef dildeki sözcüklere odaklanmasını sağlayabilmek için ne tür aktiviteler kullanılabilir? Bu araştırmada kontrol gruplu ön-test / son-test deseni kullanılmıştır. 16 kişiden oluşan deney grubuna Görev Tabanlı Öğrenme aktiviteleri uygulanmış, 15 kişiden oluşan deney grubuna da geleneksel metot uygulanmıştır. ‘Kelime Testi' ve ‘Şiir Okumaya Yönelik Tutum Testi' ile veri toplanmıştır. Veri çözümlenmesi aşamasında SPSS paket programı kullanılmıştır. Araştırma sonuçları şiirlerle yapılan Görev-Tabanlı Öğrenme metodu aktivitelerinin öğrencilerin kelime öğrenmeleri üzerinde belirgin bir etkisi olduğunu; öğrencilerin tutumları üzerinde ise belirgin bir etkisi olmadığını göstermiştir. Öğretmenler sınıfta her zaman edebiyat ve şiir kullanılması hususunda zorunlu bir ihtiyaç olmadığını unutmamalıdırlar. Bu çalışma sınıfta şiir öğretimi ve bunun sınıfta kullanımı için yollar bulmayı amaçlamaktadır. Amaç eğlenceli ve motive edici aktivitelerle yapılan şiir öğretiminin öğrenme ortamına olumlu olarak katkıda bulunup bulunmadığını tespit etmeye çalışmaktır. Etki olumlu ise sınıf içerisinde şiir öğretimi yapılırken alternatif seçenekler sunulacaktır. Bunun yanı sıra, varolan kaynaklar araştırılacak ve ‘edebiyatın yabancı dil sınıflarında kullanımı' ifadesi daha da netleştirilecek ve dil öğrenimi ile şiirlerle yapılan edebiyat öğretimi arasındaki olası bağlar gösterilecektir. Anahtar Kelimeler: Görev-Tabanlı Öğretme Metodu, Kelime Öğretimi, Şiir Okumaya Yönelik Tutum |
en_US |