Abstract:
Bu araştırmada, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri ile yaşam doyumu düzeyleri arasındaki ilişki İzmir il örneklemi içinde incelenmiştir. Bazı bireysel özelliklere ve ailelere ilişkin değişkenlere bağlı olarak öğrencilerin yaşam doyumu ve duygusal zeka düzeyleri arasındaki anlamlı farklılıklar belirlenmeye çalışılmıştır. Bu araştırma, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin, çeşitli değişkenlerle ilişkili olarak duygusal zeka ve yaşam doyumu düzeylerindeki ilişkiyi saptamaya yönelik betimsel bir çalışma niteliğindedir. Araştırmanın evrenini 2008–2009 eğitim-öğretim yılında İzmir il merkezinde bulunan devlet ilköğretim okullarının 6. 7. ve 8. sınıfına devam eden öğrenciler oluşturmaktadır. 151 kız, 142 erkek olmak üzere toplam 293 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmada ölçme aracı olarak, Diener, Emmans, Lorsen ve Giffin tarafından geliştirilen "Yaşam Doyumu Ölçeği" ve Dr. Demirali Y. Ergin, Dr. Esra İşmen, Dr. Nilüfer Özabacı tarafından geliştirilen EQ-NED Ölçeği ile araştırmacı tarafından hazırlanan öğrencilerin bireysel ve ailesel özelliklerine dair bilgileri içeren Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, yaşam doyumu ve duygusal zeka alanları arasındaki ilişkilerin pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Genel Duygusal Zeka ortalamaları cinsiyete göre incelendiğinde kızların ortalamasının erkeklerin ortalamasına oranla anlamlı derecede yüksek olduğu bulunmuştur. Genel Duygusal Zeka alanında anne baba tutumuna göre anlamlı farklıların olduğu tespit edilmiştir Genel Duygusal Zeka ortalamalarında ve yaşam doyumu ortalamalarında yaşa, okul öncesi eğitime alınıp alınmadığına, anne- baba eğitim düzeyine göre anlamlı farklılaşmaların olmadığı tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Duygusal Zeka, Yaşam Doyumu, İlköğretim Okulu In this research, the relationship between emotional intelligence and satisfaction with life levels of students who goes on to 6., 7.and 8. grades in Izmir center was investigated. This research is a descriptive study that investigates the relationship between emotional intelligence and satisfaction with life levels of students who goes 6., 7., 8. grades according to various sociodemographic variables. The survey was conducted with the students attending to public schools` 6. 7. and 8. grades among 9 primary schools during 2008-2009 education period in Izmir. The sample was consisted of 293 students (151 girls, 142 boys) who were 12- 14 years old. The participants were randomly chosen students from primary schools. The data was collected by Emotional Intelligence Scale (EQ-NED) which was developed by Dr. Demirali Y. Ergin, Dr. Esra Dsmen, Dr. Nilüfer Özabacı and Satisfaction With Life Levels Scale which was developed by Diener, Emmans, Lorsen, Giffin with a questionnaire which was developed by the researcher to determine the sociodemographic variables of the sample. Considering the findings of the research, a positive correlation was found between life satisfaction and emotional intelligence levels. There is a significant difference between overall emotional intelligence levels, according to gender and parents attitude variable. According to age, education levels of parents and nursery education variable, there is no significant difference between overall emotional intelligence and life satisfaction levels. Keywords: Emotional Quotient, Satisfaction With Life Level, Elementary School