Abstract:
Bu araştırmanın amacı; problem davranışlara ilişkin bilgi, beceri ve tutumları geliştirmek amacıyla hazırlanmış eğitim programının, öğretmen adaylarının problem davranışlara ilişkin bilgi, beceri düzeyleri ve tutum üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu deney deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2008-2009 eğitim yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi son sınıfta eğitim gören ve grup çalışmasına katılmaya gönüllü olan öğrenciler arasından seçilen 54 kişiden oluşturulmuştur. Öğretmen adaylarına öntest kapsamında Sigara, Alkol ve Uyuşturucu Maddelere yönelik Bilgi Ölçeği, Akran Zorbalığına yönelik Bilgi ve Tutum Ölçeği ile Ergen İntiharları Davranış Ölçeği uygulanarak öğretmen adayları yansız olarak deney ve kontrol grubu olmak üzere ikiye ayrılmışlardır. Deney grubuna 7 haftalık eğitim programı uygulanırken kontrol grubuna herhangi bir işlem yapılmamıştır. Uygulanan eğitim programının etkisinin devam edip etmediğini belirlemek için programın bitiminden 1 ay sonra deney grubuna izleme uygulaması yapılmıştır. Verilerin analizinde, tamamlayıcı istatistikler ile Mann-Whitney U testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testi kullanılmıştır. Araştırma bulguları öğretmen adaylarına uygulanan eğitim programının, sigara, alkol ve uyuşturucu madde kullanımına, akran zorbalığına ve ergen intiharlarına yönelik bilgi, beceri düzeyleri ve tutumları üzerinde etkili olduğunu ayrıca bu etkinin çalışmanın bitiminden 1 ay sonra da devam ettiğini göstermiştir. Anahtar Kelimeler: öğretmen adayları, sigara, alkol ve madde kullanımı, akran zorbalığı, intihar The aim of this research is, to enhance the information ability, and attitudes related to problematic behaviour, and therefore; to observe the effects of the programme about these problematic behaviours, abilities and attitudes on the candidate teachers. In the research, pre-test and final test control grouped experiment designed is used. The research's work group was formed from 9 Eylül University year 2008-2009 senior class students. Fifty four of these students participated this research on voluntarily. To these candidate teachers, within the context of pre-test, tobacco, alcohol, and drug use information scale, as well as, adolescent suicide behaviour scale was applied. Then these candidates impartially were divided into two groups, as one control group and one experiment group. Whilst a seven week programme was being applied to experiment group, nothing was applied to control group. To observe the effect of the educational programme on experiment group, a month later, another monitoring was done to experiment group. For the analysis of the data, descriptive statistics, Mann Whitney U test and Wilcoxon matched-pairs signed ranks tests were used. Research results have shown that, the education programme, drastically affected the awareness of the candidate teachers towards tobacco, alcohol and drug use, compeer abuse and adolescent suicide. Moreover, it is also observed that, the effect of the programme went on after a month the work had been completed. Key Words: Candidate teachers, tobacco, alcohol and drug use, compeer bullying, suicide.