Abstract:
Araştırmanın Adı: İlköğretim 3. Sınıflarda Türkçe Derslerinde Tekerleme Kullanımının Öğrencilerin Konuşma Becerilerine Etkisi Bu araştırmanın genel amacı, tekerleme içerikli etkinliklerin ilköğretim 3. sınıf öğrencilerinin Türkçe derslerinde konuşma becerisine etkisini araştırmaktır. Araştırmanın çalışma grubu 2008–2009 eğitim öğretim yılında Kütahya ili Atakent İlköğretim Okulundan rastgele (random) örnekleme yoluyla belirlenen 3. sınıf öğrencilerinden 36 kontrol, 35 deney olmak üzere 71 öğrenciden oluşmaktadır. Deneysel modellerden ön test son test kontrol gruplu model uygulanan bu araştırmada öncelikle öğrencilerin konuşmak istedikleri konuları belirlemeleri sağlanmıştır. Her öğrencinin konuşmak isteyeceği konuları yazmaları istenerek, her grup için belirlenen konuların frekansları hesaplanmıştır. Kontrol ve deney grubundaki öğrencilerin bu şekilde belirlenen üçer konudan birini seçerek konuşma hazırlamaları sağlanmıştır. Öğrencilerin yaptıkları bu konuşmaların kayıtları incelenerek "Konuşma Değerlendirme Formu" aracılığıyla değerlendirilmiştir. Değerlendirmenin ardından deney grubuna Türkçe Dersi Öğretim Programı kazanımları göz önünde bulundurularak hazırlanan tekerleme içerikli etkinliklerin sekiz hafta süresince, 24 ders saati içersinde uygulanması gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubu ise geleneksel öğretimine devam etmiştir. Daha sonra öğrencilerden aynı konularda hazırlıklı konuşma yapmaları tekrar istenerek, konuşmaları "Konuşma Değerlendirme Formu" aracılığıyla tekrar değerlendirilmiştir. Ayrıca deney grubu öğrencilerinin her etkinlik sonrasında düşüncelerini ifade ettikleri yazılı belgelerden yararlanılmıştır. Yapılan değerlendirmeler sonucunda tekerleme içerikli etkinlikler uygulanmış ve uygulanmamış gruplar (deney-kontrol) arasında anlamlı farklılık olup olmadığı belirlenmiştir. Konuşma Değerlendirme Formu ile elde edilen veriler, SPSS paket programında değerlendirilmiştir. Konuşma değerlendirme formu aracılığıyla SPSS paket programında ulaşılan bulgular ve deney grubu öğrencilerinin her etkinlik sonrasında düşüncelerini ifade ettikleri yazılı belgelerden elde edilen bulgular değerlendirilerek yorumlanmıştır. Araştırmada, tekerleme içerikli etkinliklerin deney grubu öğrencilerinin konuşma becerilerinin gelişmesine olumlu yönde etki ettiği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın sonunda bazı önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Sözcükler: Tekerleme, Konuşma Eğitimi, Konuşma Becerisi The Aim of the Study: The Influence of Tongue Twister Use in the Primary School 3rd Graders' Turkish Language Courses on Their Speaking Skills The overall aim of the present study is to investigate the influence of the activities including tongue twisters on the speaking skills of the primary school 3rd graders. The study group is composed of 71 randomly chosen 3rd graders, 36 of whom belong to the control group and 35 to the experimental group, studying at Kütahya Atakent Primary School in 2008–2009 academic year. In the present study, in which pre-test post-test control group model was used, first, students were asked to determine the topics they would have liked to talk about. Having asked the students to write the topics they wanted to talk about, the frequencies of the topics determined for each group were calculated. Control and experimental group students were asked to prepare a speech choosing one of the three topics determined in the mentioned way. The recordings of the students' speeches were examined and evaluated using the "Speaking Evaluation Form". After the evaluation, Bearing the instructional objectives of Turkish Language course the activities including tongue twisters were applied to the experimental group throughout eight weeks in 24 sessions while traditional teaching methods were used in the in the control group. Subsequently, students were asked to deliver speeches having prepared before and those were evaluated again using the "Speaking Evaluation Form". İn addition, written documents that the experimental group students expressed their ideas after each activity were used. As a result of the evaluations done, whether there was a significant difference between the groups in which activities with and without tongue twisters were used was examined. Data obtained from the Speaking Evaluation Form were evaluated using the SPSS package program. Data obtained form Speaking Evaluation Form through SPSS package program and through the written documents that the experimental group students explained their opinions after each activity were evalvated and interpreted. İn the study, it was found out that the activities including torgue twisters had a positive influence on the development of the speaking skills of the students in the experimental group. Key words: Tongue twister, speaking education, speaking skill