dc.description.abstract |
Bu çalışmada rol yapma yönteminin İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersindeki sosyal zeka gelişimleri ve akademik başarıları üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırma, 2008-2009 öğretim yılı 1. döneminde Tokat ili, Almus ilçesi Görümlü Şehit Tuncay Çoban İlköğretim Okulu 5. sınıf öğrencileri üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubunda 16, kontrol grubunda 16 olmak üzere toplam 32 öğrenci ile çalışılmıştır. Araştırmada araştırmacı tarafından geliştirilen "Sosyal Bilgiler Başarı Testi" ile Silvera ve arkadaşları tarafından geliştirilen, Türkçeye çeviri çalışmasını Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü'de master yapan Tayfun DOÄAN ile bu üniversitede psikolojik danışman alanında master yapan iki İngilizce öğretim görevlisinin yaptığı " Sosyal Zeka Ölçeği" veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Deney öncesi deney ve kontrol gruplarına başarı testi ile sosyal zeka ölçeği uygulanmıştır. 5. sınıf Sosyal Bilgiler dersindeki ünitelerden "Adım Adım Türkiye" ve "Bölgemizi Tanıyalım" üniteleri araştırmada uygulama yapılacak üniteler olarak belirlenmiştir. Bu ünitelerin kazanımlarını kapsayan sorulardan oluşan başarı testi araştırmacı tarafından hazırlanmış ve testin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Bunun için ölçek önce küçük bir gruba uygulanmış daha sonra Cronbach Alpha Güvenirlik Katsayısı hesaplanmıştır. Hazırlanan başarı testinin güvenirliği .735 olarak bulunmuştur. Ölçeğin içerik, uygulama ve yapı geçerliliği çalışmaları yapılmıştır. Deney süresince deney grubuna belirlenen ünitelerin kazanımlarını kapsayacak şekilde hazırlanmış dramalar ile dersler işlenmiştir. Kontrol grubunda ise aynı üniteler diğer aktif öğrenme yöntemleri ile işlenmiştir. Deney sonunda deney ve kontrol gruplarına başarı testi ve sosyal zeka ölçeği tekrar uygulanmıştır. Elde edilen veriler, deney ve kontrol grubu öğrencilerinin akademik başarı puanları ve sosyal zeka gelişim düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığının saptanması için SPSS 15.0 paket programında "t" testi ile analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda aşağıdaki bulgulara ulaşılmıştır: 1)Araştırmada uygulanan sosyal zeka ölçeği ve başarı ön test sonuçlarına göre deney ve kontrol grubu öğrencileri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmüştür. 2)Rol yapma yönteminin uygulandığı deney grubu öğrencilerinin sosyal zeka son test puan ortalamaları ile rol yapma yönteminin uygulanmadığı kontrol grubu öğrencilerinin sosyal zeka son test puan ortalamaları arasında deney grubu öğrencilerinin lehine anlamlı fark bulunmuştur. 3)Rol yapma yönteminin uygulandığı deney grubu öğrencilerinin başarı son test puan ortalamaları ile rol yapma yönteminin uygulanmadığı kontrol grubu öğrencilerinin başarı son test puan ortalamaları arasında deney grubu öğrencilerinin lehine anlamlı fark bulunmuştur. 4)Rol yapma yönteminin uygulandığı deney grubu öğrencilerinin sosyal zeka ön test puan ortalamaları ile sosyal zeka son test puan ortalamaları arasında son testler lehine anlamlı fark bulunmuştur. 5)Rol yapma yönteminin uygulanmadığı kontrol grubu öğrencilerinin sosyal zeka ön test puan ortalamaları ile sosyal zeka son test puan ortalamaları arasında son testler lehine anlamlı fark bulunmuştur. 6)Rol yapma yönteminin uygulandığı deney grubu öğrencilerinin başarı ön test puan ortalamaları ile başarı son test puan ortalamaları arasında son testler lehine anlamlı fark bulunmuştur. 7)Rol yapma yönteminin uygulanmadığı kontrol grubu öğrencilerinin başarı ön test puan ortalamaları ile başarı son test puan ortalamaları arasında son testler lehine anlamlı fark bulunmuştur. 8)Rol yapma yönteminin uygulandığı deney grubu öğrencilerinin başarı son test puan ortalamaları ile sosyal zeka son test puan ortalamaları arasında orta düzeyde bir ilişki görülmüştür Araştırmanın sonunda, elde edilen bulgulardan yola çıkarak; İlköğretim 5. sınıf Sosyal Bilgiler dersinin öğretiminde uygun konuların seçilip rol oynama yönteminin kullanılması, Rol oynama yönteminin etkin kullanılabilmesinde öğretmen faktörünün önemli olduğu gerçeğinden yola çıkarak öğretmenlere yönelik hizmetiçi eğitimin verilmesi, Rol oynama yöntemi yaşayarak öğrenme ortamı sağladığı için bu öğrenme yönteminin gerçekleştirilebileceği dramatizayon laboratuvarları ya da odalarının oluşturulması, Rol oynama yönteminin çağdaş bir yöntem olarak eğitim programlarında yerini alması gibi öneriler sunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler Öğretimi, Sosyal Bilgiler Başarı Testi, Sosyal Zeka Ölçeği In this study, the effect of rolling method on development of social intelligence and academic success of the primary school 5th class students in the course of Social Studies was examined. The survey was carried out in 2008-2009 education period, in the 1st term, in Tokat Province, Almus District, in Görümlü Şehit Tuncay Çoban Primary School, on the 5th class students. Pretesting and post-testing control group experimental patterns were used in this survey. 16 students in the experiment group, and 16 students in control group, in total 32 students were involved in this survey. In the survey, "Social Studies Success Test" which was developed by the surveyor, and "Interpersonal Intelligence Scale" which was developed by Silvera et al, and which was translated into Turkish by Tayfun DOÄAN who is doing his master degree in Sakarya University Social Science Institute and by two instructors of English who are doing their master degree in the same university in the department of Psychological Consultancy, was used as data collection means. Before the experiment, the success test and interpersonal intelligent scale was applied to experiment and control groups. The units among the social studies course of the 5th class, "Step by step Turkey" and "Lets Know our Region", was determined as the ones on which application would be done. The success test including the questions related to earnings of these units was prepared by the surveyor and the validity and safety practice was carried out.In this purpose, the scale was first applied to a small group and then Cronbach Alpha Reliability Coefficient was calculated. The reliability of this success test was found out as 735. The studies of content, application and structure validity were carried out. During the experiment, the classes were performed with the dramas prepared as including the earnings of the units on the experiment group. On the other hand, in the control group, the same units were studied with other active learning methods. In the end of the experiment, success test and interpersonal intelligent scale were reapplied to the experiment and control groups.The values were analyzed by "t" test in SPSS 15.0 packet programme in order to determine whether there is a considerable difference between the academic success points and social interpersonal intelligent level of the experiment and control group students. The following findings were reached as a result of the analyses: 1)It was found out that there is no considerable statistical difference between the experiment and control group students according to the results of the interpersonal intelligent scale and success pretest which were applied in the survey. 2)It was found out that there is considerable difference in favor of experiment group students between the average of interpersonal intelligent post-test points of the experiment group students on whom rolling method was used, and the average of interpersonal intelligent post test points of the control group students on whom rolling method was not used. 3)It was found out that there is considerable difference in favor of experiment group students between the average of success post-test points of the experiment group students on whom rolling method was used, and the average of success post test points of the control group students on whom rolling method was not used. 4)It was found out that there is considerable difference in favor of post tests between the average of interpersonal intelligent pretest points and interpersonal intelligent post test points of the experiment group students on whom rolling method was used. 5)It was found out that there is considerable difference in favor of post tests between the average of interpersonal intelligent pretest points and interpersonal intelligent post test points of the control group students on whom rolling method was not used. 6)It was found out that there is considerable difference in favor of post tests between the average of success pretest points and success post test points of the experiment group students on whom rolling method was used. 7)It was found out that there is considerable difference in favor of post tests between the average of success pretest points and success post test points of the control group students on whom rolling method was not used. 8)It was found out that there is a middle level relation between the average of success post test points and interpersonal intelligent post test points of the experiment group students on whom rolling method was used. Taking the findings of the survey into account; Some suggestion were made such as: Using rolling method by determining the appropriate subjects in the education of Social Studies course of Primary Education 5th Class, Providing the teachers with in service training by referring to the fact that teacher factor is of significance in the effective use of rolling method, Establishing dramatization laboratories or rooms where learning through role can be carried out, as rolling method enables to learn by practicing, Using the rolling method as a contemporary method in education programs. Keywords: Social Studies Education, Social Studies Success Test, Interpersonal Intelligent Scale |
en_US |