DSpace Repository

Eğitim denetimi sisteminin yasal dayanaklara göre değerlendirilmesi

Show simple item record

dc.contributor.author Oktar, Ali Niyazi
dc.date.accessioned 2015-11-18T15:02:25Z NULL
dc.date.available 2015-11-18T15:02:25Z NULL
dc.date.issued 2010
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/7211 NULL
dc.description.abstract Araştırmanın amacı, eğitim denetimi alanında yapılan araştırmaların topluca incelenmesi ve Milli Eğitim Bakanlığı denetim hizmetlerinin yasal dayanaklara göre değerlendirilerek, uygulayıcılara ve araştırmacılara kolaylık sağlamaktır. Araştırmada, alan tarama yöntemi kullanılmış. Araştırmanın evrenini; Türkiye'de Eğitim denetimi alanında yapılan araştırmalar ve yasal dayanaklar olarak ilgili yasa ve yönetmelikler oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen bulgular şöyledir. 1- Milli Eğitim Bakanlığı Denetim hizmetleri çağdaş anlayışı yansıtmamaktadır. 2- Denetim sisteminin yapısından, denetmenlerin sayısal ve niteliksel yetersizliklerinden kaynaklanan önemli sorunlar vardır. 3- Denetmenler, mesleksel gelişme konusunda öğretmenlere rehberlik yapamamaktadırlar. 4- Denetmen yeterlilikleri konusunda, öğretmen, yönetici ve denetmenler arasında önemli algı farklılıkları bulunmaktadır. The study aims at analyzing the previous studies carried out in the field of educational supervision as a whole and providing a laborsaving means for the supervisors and researchers through a comprehensive evaluation of supervision services of the Ministry of Education. Field scanning method was used in the study. The scope of the study covers the previous studies done in the field of educational supervision in Turkey, and regulations and laws constituting the legal basis for educational supervision processes. The findings of the study are as follows: 1- Supervision services of the Ministry of Education lack in reflecting the contemporary understanding. 2- The structure of the supervision system suffers seriously from both quantitative and qualitative insufficiencies of the supervisors. 3- Supervisors do not fulfill their responsibilities in guiding teachers on their way to professional development. 4- There are significant perception differences on the qualifications of the supervisors among teachers, directors and supervisors en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.subject en_US
dc.title Eğitim denetimi sisteminin yasal dayanaklara göre değerlendirilmesi en_US
dc.title.alternative Evulation of accaeducational spervision sytem according to the legal basis en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account