Abstract:
Araştırma, rastgele seçilen ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinden oluşan 46 denek üzerinden, kontrol gruplu ön test-son test deneysel araştırma modeli kullanılarak yürütülmüştür. Donanım Birimleri ile Klavye Tuşları konuları, deney grubunda aktif öğrenme teknikleri kullanılarak gerçekleştirilmiş, kontrol grubunda ise normal öğretim yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, Bilişim Teknolojileri Dersi Başarı Testi, Bilgisayar Tutum Ölçeği ve Öğrenme Stratejileri Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, tek faktör üzerinde tekrarlı ölçümler için iki faktörlü ANOVA (repeated measures), Mann Whitney U testi ve tek faktörlü kovaryans analizi kullanılmıştır. Araştırma sonunda, aktif öğrenme yönteminin, öğrencilerin Bilişim Teknolojileri ders başarıları, bilgisayar tutumları ve öğrenme strateji düzeyleri üzerinde, normal öğretim yöntemine göre daha etkili olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca aktif öğrenme yönteminin, kız öğrencilerin Bilişim Teknolojileri ders başarısını artırmada erkek öğrencilerinkine göre daha etkili olduğu gözlenmiştir. This research was executed in order to examine the effects of active learning method in Information Technologies Lesson on students' achievement and learning strategy levels in comparison with normal teaching method. The research was carried out by 46 students from 5th class of primary school participants randomly selected using control group pre-test and post-test experimental research method. The subjects of Hardware Units and Keyboard Keys were taught using active learning techniques, on the other hand in control group normal method was used. Research data was collected by means of Information Technologies Lesson Achievement Test, Computer Attitude Scale, Learning Strategies Scale. In data analysis, arithmetic mean, standard deviation, ANOVA (repeated measures), Mann Whitney U test and Covariance Analysis were used. At the end of the research, it was ascertained that active learning method was more effective on students' Information Technologies Lesson achievement, computer attitude and learning strategies when compared to normal teaching method. Moreover, the fact that active learning method was more effective on increasing female students' Information Technologies Lesson achievement rather than male students' was observed.