Abstract:
Araştırmamız, Klasik Edebiyatta sıkça kullanılan söz sanatlarından biri olan Tenasüp sanatının Klasik şiir öğretiminde kullanılma durumunu belirlemek ve bunun önemini ortaya koymak esasıyla oluşturulmuştur. Klasik Edebiyatın bütününü anlamanın yolu yapısal ve içerik olarak onu derinlemesine incelemekten geçer. Bu edebiyatın önemli bir ürünü olan şiirin dönemin sanat anlayışıyla bir bütün olarak görülmesi ve ilişkilendirilmesi gerekir. Edebi sanatlar, Klasik şiirin temel taşlarındandır. Tenasüp ise hem şiir evreninin işleyişinde hem de Klasik şiir kurgusu içinde önemli bir sanat olarak görülmüştür. Bu amaçla Klasik şiirde Tenasüp, çalışmamıza konu olmuştur. Klasik şiiri daha iyi anlayabilmek ve Tenasüp sanatının kullanım alanlarını kavrayabilmek için farklı yüzyıllardan seçilen, muhtelif divan örneklerinden ayrılan beyitler açıklanmış ve Tenasüp kurguları belirtilmiştir. Örnek kurgusundan yola çıkarak "Tenasüp" konularına göre başlıklar altında toplanmıştır. Beyitlerde birbirleriyle uyum içinde olan sözcükleri kimi zaman yorumlamak ve seçmek zor olmuştur. Çünkü alışılagelmiş sözcükler dışında bulunan uyumlar da tespit edilmiştir. Bu sebeple " Tenasüp" olan beyitler alınmış, beyitlerde geçen bilinmeyen sözcüklerin açıklamaları ve nesir dili ile ifadesi verilmiş, daha sonra bu beyitler yorumlanıp Tenasübün kurguları ortaya konmuştur. Our research has been formed for determining the situation of "Tenasüp" skill which is commonly used in classic literature in classic poetry teaching and essentially for putting forward the importance of it. To understand the whole classic literature, one should examine it in structure and content. Poetry as an important product of this literature needs to be seen and concerned as "one" with the understanding of the period's art. Literary skills are the basic stones of classic poetry. As for "Tenasüp" both in the process of the universe and in the installation of classic poetry is taken into consideration as important. With this aim, "Tenasüp" in classic poetry became our subject in our study. To understand classic poetry better and comprehend the fields of the usage of "Tenasüp" skill, couplets which were chosen from different centuries and which were separated from various examples of classical Ottoman Poetry were explained and their "Tenasüp" installation were determined. With its example installation "Tenasüp" was collected under the headlines according to its themes. Sometimes interpreting and choosing the words which were in harmony with each other in the couplets were difficult. Because, also harmonies except the accustomed words were determined. For this reason, couplets which were "Tenasüp" were taken, descriptions of the unknown words and explanations were given using prose and later these were interpreted and installations of "Tenasüp" were put forward.