Abstract:
Bu araştırmanın amacı, üniversite 1. 2. 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin bağlanma stilleri ve stresle başa çıkma stratejileri arasındaki ilişkiyi ve bağlanma stilleri ve stresle başa çıkma tarzlarının demografik özelliklere göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Araştırmanın örneklemi 2010–2011 öğretim yılında Orta Doğu Teknik Üniversitesi'nin çeşitli fakültelerinde öğrenim görmekte olan 196 kız, 195 erkek toplam 391 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma kapsamında üç farklı veri toplama aracı kullanılmıştır. Bunlar; geçerlik ve güvenirlik çalışması Aysan (1994) tarafından yapılmış olan Başa Çıkma Stratejileri Ölçeği, geçerlik ve güvenirlik çalışması Selçuk ve arkadaşları (2005) tarafından yapılmış olan Yakın İlişkilerde Yaşantılar Envanteri- II ve araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan Kişisel Bilgi Formu'dur. Verilerin analizinde bağlanma stilleri ve başa çıkma stratejilerinin çeşitli demografik özellikler açısından farklılıklarını saptamak üzere çeşitli istatistiksel yöntemler kullanılmıştır. Demografik özelliklerin kendi içinde iki gruba ayrıldığı durumlarda t testi, ikiden fazla gruba ayrıldığında tek yönlü varyans analizi ANOVA kullanılmıştır. Bağlanma stilleri ve başa çıkma stratejileri arasındaki korelasyon, Pearson Momentler Korelasyon Çarpımı kullanılarak hesaplanmıştır. Elde edilen tüm verilerin çözümlenmesinde sosyal bilimler alanında istatistiksel analiz için kullanılan SPSS 15.0 programı kullanılmıştır. Bu araştırmadan elde edilen bulgular, bağlanmaya ilişkin kaygı boyutu ile kaçınma stratejisi arasında ve bağlanmaya ilişkin kaçınma boyutu ile sosyal destek arama stratejisi arasında anlamlı bir ilişkinin olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin cinsiyetleri, yaşları, kardeş sayıları, doğum sıraları, doğumdan itibaren bakım veren kişileri, ebeveynlerinin eğitim düzeyleri ve algıladıkları sosyoekonomik düzeyleri ile bağlanma stilleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Öğrencilerin sosyal destek arama stratejisi cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Öğrencilerin yaşları, kardeş sayıları, doğum sıraları, doğumdan itibaren bakım veren kişileri, ebeveynlerinin eğitim düzeyleri ve algıladıkları sosyoekonomik düzeyleri ile başa çıkma stratejileri arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Sonuçlar; tartışılmış ve öneriler getirilmiştir. In this study which aims to examine the relation between the attachment styles and coping strategies of undergraduate school students; demographic variables were considered. The sample of the study includes 391 students in the Middle East Technical University in the academic year of 2010-2011. The number of the students consisted of 196 girls and 195 boys. The data was collected through the use of three different measures. Coping Strategies Inventory, Experiences in Close Relationships Inventory-II and Personal Information Form were used to measure some sociodemographic data of the sample. While analyzing the datas various statistical yöntem were applied to determine the differences of attachment style and coping strategies points from the different kinds of demographic properties. In case of diversion of the demographic characteristics within two groups t test was used. In case of diversion of the demographic characteristics within more than two groups one-way variance analysis ANOVA was used. The correlation between attachment styles and coping strategies was found with Pearson Moment Correlation Coefficient. To analyze all the datas gathered SPSS 15.0, which is used in social sciences for statictical analyze, was used. The results showed that there is a significant relationship between attachment related-anxiety and avodiant strategy and a significant relationship between attachment related-avodiance and social support. No meaningful difference was found between the variables of gender, age, number of the brother/sister, number of the birth, person caring from the birth, education status of mother and father, socioeconomic statu and attachment styles. Between the gender and social support strategy a meaningful difference was found. But no meaningful difference was found between age, number of the brother/sister, number of the birth, person caring from the birth, education status of mother and father, socioeconomic statu and coping strategies. All this results are discussed and some new direction are given to the further studies.