Abstract:
Günümüzde hızlı ve karmaşık bilgi artışına ayak uydurabilmenin önemli yollarından birisi olan bilgi okuryazarlığı kavramı ve hızla gelişen teknoloji, eğitimde çok önemli bir yer kazanmıştır. Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin web 2.0 teknolojileri kullanım durumları ile bilgi okuryazarlığı öz–yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma grubu, 2010 - 2011 öğretim yılında Dokuz Eylül Üniversitesi'nin çeşitli fakültelerinde öğrenim görmekte olan 2776 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Bu fakülteler Buca Eğitim Fakültesi, Fen Fakültesi, Edebiyat Fakültesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Hukuk Fakültesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, İlahiyat Fakültesi, İşletme Fakültesi, Mühendislik Fakültesi, Tıp Fakültesi ve Mimarlık Fakültesi'dir. Araştırma örneklemi, çalışma grubunu oluşturan fakültelerin öğrencileri arasından tesadüfi olarak seçilmiştir. Araştırmanın veri toplama aracı olarak kullanılan anketin birinci bölümünde üniversite öğrencilerinin kişisel bilgileri; ikinci bölümünde Web 2.0 teknolojileri kullanım durumlarına ilişkin maddeler, üçüncü bölümde Web 2.0 teknolojileri uygulamalarının kullanım durumlarına ilişkin maddeler ve son bölümde de bilgi okuryazarlığı öz-yeterlik algı ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilmiş olan veriler, SPSS 15 programında t testi, tek yönlü varyans analiz testi (ANOVA) analiz testleri kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, bilgi okuryazarlığı öz-yeterlik algıları ile Web 2.0 teknolojileri kullanımı arasındaki ilişki pozitif ve anlamlı; bilgi okuryazarlığı öz-yeterlik algıları ile yabancı dil düzeyi, bilgisayar sahipliği, internet kullanım sıklıkları, Web 2.0 teknolojileri (blog, Viki, podcast, video paylaşım siteleri, MSN ve Facebook) kullanım sıklıkları ile aralarında anlamlı bir farklılık olduğu ortaya çıkmıştır. Nowadays, ‘information literacy' concept, one of the most important way of handling increasing and complex knowledge, and fast developing technology have earned a very important place in educational system. This study aims to determine the correlation between undergraduate students' perceived information literacy self-efficacy and the usage of Web 2.0 technology. The sample composed from 2776 undergraduate students in various faculties of Dokuz Eylul University in 2010-Fall term. The faculties are Buca Faculty of Education, Faculty of Arts and Sciences, Faculty of Fine Arts, Faculty of Law, Faculty of Economics and Administrative Sciences, Faculty of Theology, Faculty of Business Administrative, Faculty of Architecture, Faculty of Engineering and Faculty of Medicine. These students are selected randomly. The data were collected through a paper based survey. In the first part of the survey there are ten items about personal information. The second is about the usage of Web 2.0 technologies. The third part is about the usage of Web 2.0 technologies applications. The last part includes 28 related to information literacy self-efficacy. The data were required in research were tested in SPSS 15 program by means of percent, frequency, mean, t- test, One way ANOVA. The results showed that the correlation between undergraduate students' information literacy self-efficacy and the usage of Web 2.0 technologies is positive and significant. There are significant differences in the undergraduate students' information literacy self efficacy means according to foreign language level, computer availability , internet usage level, web 2.0 technology usage level, web 2.0 technology applications usage level.