Abstract:
Bu araştırmayla bağımsız anaokulu ve ilköğretim okulu müdürlerinin kültürel liderlik davranışları ile bu okullarda görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin iş doyumu düzeylerinin incelenmesi, müdürlerin liderlik davranışları ile öğretmenlerinin iş doyumu düzeylerinin bazı değişkeler açısından (cinsiyet, yaş, öğrenim durumu, branş, hizmet süresi) ele alınması, bu değişkenlere ilişkin bağımsız anaokulu ve ilköğretim okulu müdürlerinin algıları arasında farkın olup olmadığının ve müdürlerin liderlik davranışları ile öğretmenlerinin iş doyumu arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma genel tarama modelindedir. Araştırma, 2009-2010 eğitim öğretim yılında İzmir'deki 15 merkez ilçe sınırları içinde yer alan 20 bağımsız anaokulu ve 92 ilköğretim okulunda görev yapmakta olan 383 okul öncesi öğretmenine uygulanmıştır. Araştırma verilerin toplamak için "Kültürel Liderlik Ölçeği" ve "İş Doyumu Ölçeği" isimli iki ölçek kullanılmıştır. Araştırmada veri çözümlenmesi için SPSS 17.00 paket programı kullanılmıştır. Araştırmadaki verilerin analizinde frekans ve yüzde, ortalama, standart sapma, Mann-Whitney U testi, Kruskal-Wallis H testi ve Spearman Brown Sıra Farkları Korelesyon Katsayısı kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, bağımsız anaokulunda görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin, ilköğretim okulunda görev yapan okul öncesi öğretmenlerine göre okul müdürlerinin kültürel liderlik davranışlarına ve iş doyumlarına ilişkin algılarının aritmetik ortalamaları daha yüksektir. Okul müdürlerinin kültürel liderlik davranışlarını gerçekleştirme düzeylerine ilişkin bağımsız anaokulu öğretmenlerinin görüşleri hizmet süresi açısından farklılık gösterirken, cinsiyet, yaş, öğrenim durumu ve branş değişkenleri açısından farklılık göstermemektedir. İlköğretim okulunda görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin okul müdürlerinin kültürel liderlik davranışlarını gerçekleştirme düzeylerine ilişkin algıları cinsiyet, yaş, öğrenim durumu, branş ve hizmet süresi değişkenleri açısından farklılık göstermemektedir. Bağımsız anaokulunda görev yapan okul öncesi öğretmenlerin iş doyumu algıları ilköğretim okulunda görev yapan öğretmenlere göre daha yüksektir. Bağımsız anaokulunda görev yapan öğretmenlerin iş doyumuna ilişkin algıları hizmet süresi değişkeni açısından farklılık gösterirken, cinsiyet, yaş, öğrenim durumu ve branş değişkenleri açısından farklılık göstermemektedir. İlköğretim okulunda görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin iş doyumuna ilişkin algıları cinsiyet, yaş, öğrenim durumu, branş ve hizmet süresi değişkenleri açısından farklılık göstermemektedir. Bağımsız anaokulu ve ilköğretim okulunda çalışan Okul öncesi öğretmenlerinin çalıştıkları okul türüne göre okul müdürlerinin kültürel liderlik davranışlarına ve iş doyumlarına ilişkin algıları farklılık göstermektedir. Okul müdürlerinin kültürel liderlik davranışlarına ve iş doyumlarını ilişkin Bağımsız anaokulunda çalışan okul öncesi öğretmenlerinin algıları, ilköğretimde çalışan okul öncesi öğretmenlerin algılarına göre daha yüksektir. Okul müdürlerinin kültürel liderlik davranışları ile okulöncesi öğretmenlerinin iş doyumları arasında, pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. It is aimed with this research to be investigated cultural leadership behaviors of independent kindergarten and the primary school principals with the preschool teachers' job satisfaction levels of those working in schools, to be discussed regarding leadership behaviors of principals and job satisfaction levels of teachers in terms of some variant (gender, age, education level, industry, service time) , whether differences between kindergarten and the primary school principals perceptions of these variables, to be identified the relationship between leadership behaviors of principals and teachers' job satisfaction. The research is model of general screening. The research has been applied to the 383 pre-school teachers who work at 20 kindergarten and 92 primary school within the boundaries of the central district of Izmir in the 2009-2010 academic year. Two scales which have been called "Cultural Leadership Inventory" and "Job Satisfaction Scale" were used to collect data of the research. SPSS 17.00 statistical package programme was used for data analysis at the research. The frequency and percentage, average, standard deviation, the Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis H test and Brown Spearman Brown Rank Difference Correlation Coefficient were used to analyze of research data. According to survey results, perceptions of the arithmetic mean is higher regarding the cultural leadership behaviour and job satisfaction of school principals for pre-school teachers who serve independent kindergarten according to pre-school teachers who serve in primary school. Regarding the level of cultural leadership behaviours of school principals performing that teachers of independent kindergarten opinions are showing discrepancy in terms of service time but no significant discrepancy in terms of gender,age,education level and branch variables. The perception of Preschool teachers who serve at primary school no show discrepancy in terms of gender, age,education level,branch and service time variables regarding the level of cultural leadership behaviours of school principals. Job satisfaction perception of preschool teachers who work kindergarten is higher than teachers who work at primary school. When the perception of kindergarten teachers' job satisfaction shows the discrepancy in terms of service time variable, not shows any discrepancy in terms of gender, age, education level and branch variables. The perception of preschool teachers who serve at primary school no show discrepancy in terms of age, gender, education level ,branch and service times variables regarding job satisfaction. The perception of independent kindergarten and primary school preschool teachers shows the discrepancy regarding the cultural leadership behaviour and job satisfaction of school principals according to type school which teachers work. The perception about the cultural leadership behaviour and job satisfaction of school principals is higher for Preschool teachers who work at the independent Kindergarten rather than preschool teachers who work at the primary school. positive and significant correlation was found between cultural leadership behaviours of school principals and job satisfaction of preschool teachers.