dc.description.abstract |
Bu araştırmanın temel amacı ilköğretim Hayat Bilgisi dersinde probleme dayalı öğrenme yöntemi uygulamalarının, öğrencilerin öğrenme ürünlerine etkisini belirlemektir. Araştırma, 2009- 2010 öğretim yılında farklı iki devlet okulunda 3. sınıftan 57 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Deney grubunda 33, kontrol grubunda ise 24 öğrenci bulunmaktadır. Deney grubunda "Probleme Dayalı Öğrenme" yöntemi, kontrol grubunda ise mevcut Hayat Bilgisi Öğretim Programı uygulanmıştır. Araştırmada nitel ve nicel araştırma yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Nicel araştırma bağlamında ön test- son test kontrol gruplu deneme modeli kullanılmıştır. Nicel araştırma verileri Hayat Bilgisi Başarı Testi ve Ürün Dosyası Değerlendirme Formu kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde istatistiksel işlemler yapılmıştır. Nitel araştırma verileri gözlem ve görüşme formları kullanılarak toplanmıştır. Nicel verilerden elde edilen sonuçlara göre; Probleme Dayalı Öğrenme yönteminin Hayat Bilgisi dersinde öğrencilerin akademik başarısında daha etkili olduğu başarı testi ve ürün dosyası değerlendirme puanlarından anlaşılmaktadır. Görüşme formu verilerinden elde edilen sonuçlar; öğrencilerin Probleme Dayalı Öğrenme yönteminin amaçlarının farkında olduklarını, yöntemi benimsediklerini ve yöntemle ilgili olumlu düşüncelere sahip olduklarını göstermektedir. Gözlem verilerinden elde edilen sonuçlara göre; öğrenenler arası etkileşimde sınıfın fiziksel durumu, sınıfta gürültünün olması, etkin katılım, etkili iletişim ve etkileşim, grup üyelerinin birbirlerinin düşüncelerine saygılı olması, bilgi, kaynak ve görev paylaşımı, sorumluluk alma ve çaba gösterme boyutlarına ilişkin sonuçlar elde edilmiştir. Öğrenen rollerinde ise yaparak-yaşayarak öğrenme, ön bilgiler ile yeni bilgiler arasında ilişki kurma, araştırma yapma ve kaynak kullanma, üst düzey düşünme becerileri kullanma boyutlarına ilişkin sonuçlar elde edilmiştirThe aim of this study is to identify the effectiveness of Problem Based Learning applications on learning outcomes of the students, in Life Studies course. The research was conducted with 57 thirth grade students from two different public schools during 2009-2010 academic years. The experiment group consists 33 students and the control group consists 24 students. Problem Based Learning method was implemented for the experiment group and with the control group, existing Curriculum of the Life Studies Course was implemented. Qualitative and quantitative research methods have been used together. In quantitative research method, pretest-posttest control group experimental model has been used. Quantitative research data were collected by Life Studies Course Achievement Test and Portfolio Evaluation Form. Qualitative research data were collected by using observation and interview forms. From the results of quantitative research data; it can be seen from the achievement test and portfolio scores, Problem Based Learning method is more effective on the academic achievement of the students in the Life Studies Course. The results of interview form data indicates that, the students were aware of the objectives of Problem Based Learning method, they adopted the method and had positive opinions about the method. From the observation form data; the results about dimensions of physical environment of the classroom, noise in the classroom, active participation, effective communication and interaction, being respectful of group members to each other, sharing information, source and task, taking responsibility and making effort have been obtained. At the role of the students, the results about dimensions of learning by doing, relevance of prior learnings and new learnings, making researchs, using source, using higher-order thinking skills have been obtained. |
en_US |
dc.subject |
probleme dayalı öğrenme, hayat bilgisi dersi, akademik başarı, ürün dosyası,problem based learning, life sciences course, academic achievement, portfolio |
en_US |