dc.description.abstract |
Bu araştırmanın amacı Türkçe öğretmenlerinin yaratıcı drama yöntemi ile ilgili yeterliliklerini ve bu yöntemi uygulama düzeylerini tespit etmektir. Araştırmaya İzmir Büyükşehir Belediyesi sınırları içinde yer alan ve tabakalama yöntemiyle belirlenen 57 ilköğretim okulunda çalışan 131 Türkçe öğretmeni katılmıştır. Araştırmada Türkçe öğretmenlerinin yaratıcı dramayla ilgili yeterlilik ve uygulama düzeylerini belirlemek için Yıldırım (2008) tarafından geliştirilen "Yaratıcı Drama Yeterlilik Anketi" ve araştırmacı tarafından hazırlanan görüşme soruları kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular şu şekilde özetlenebilir: *Türkçe öğretmenlerinin drama ve drama uygulamasına yönelik yeterlilikleri bilme ve uygulama düzeylerinin, yaratıcı dramayla ilgili diğer yeterlilikleri bilme ve uygulama düzeylerine göre daha düşük seviyede olduğu görülmüştür. *Türkçe öğretmenlerinin dramayla ilgili alınan eğitim ve çalıştıkları okulun bulunduğu çevrenin sosyoekonomik düzeyi değişkenine göre yaratıcı drama yöntemini bilme ve uygulama düzeyleri arasında anlamlı fark vardır. Buna karşın Türkçe öğretmenlerinin cinsiyet, mezun olunan okul, kıdem ve çalıştıkları kurumun türü değişkenlerine göre yaratıcı drama yöntemini bilme ve uygulama düzeyleri arasında anlamlı bir fark yoktur. *Türkçe öğretmenlerinin yaratıcı drama yöntemini uygularken, öğrencileri sınava hazırlama kaygısından ve sınıfın dar oluşundan kaynaklanan sorunları diğer sorunlara oranla daha sık yaşadıkları görülmüştür. *Türkçe öğretmenlerinden kendilerini yaratıcı drama konusunda yeterli görenlerin, dramayla ilgili "eğitim aldıkları" ve "drama uygulamasıyla ilgili deneyim sahibi oldukları" için yeterli gördükleri, bu yöntemi derste uygulayanların ise yaratıcı drama yöntemini "etkili bir yöntem olduğu" ve "dersi daha eğlenceli kıldığı" için uyguladıkları görülmüştür. *Türkçe öğretmenlerinden kendilerini yaratıcı drama konusunda yeterli görmeyenlerin ve yaratıcı drama yöntemini derslerinde uygulamayanların ise "dramayla ilgili eğitim almadıkları" ve "dramaya dair bilgi sahibi olmadıkları" için yöntemi uygulamadıkları veya kendilerini yeterli görmedikleri anlaşılmıştır. *Türkçe öğretmenlerinin yaratıcı drama yöntemini genel olarak derslerinin "anlama, konuşma ve dilbilgisi" bölümlerinde, "dikkat çekmek", "konuları somutlaştırmak" ve "derste sıkılmayı önlemek" amacıyla kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır. The purpose of this research is to determine the competence of Turkish teachers in using the Creative Drama method and levels of the application of this method 131 teachers from 57 schools were selected within the boundaries of Izmir Metropolitan Municipality by using stratification method.In the research, Creative Drama Qualification Questionnaire developed by Yıldırım (2008) and the interview questions prepared by the researcher were used to determine the competence of Turkish teachers in using the Creative Drama Method and the levels of the application of this method. The findings of this study can be summarized as follows: * It was concluded from my research that Turkish teachers of drama and drama for the implementation of the knowledge and application levels of competence are lower than the knowledge of other qualifications, and application of creative drama. *Turkish teachers of drama education and the work of the school environment in terms of the socio-economic level of creative drama method, there is significant difference between the levels of knowledge and practice. However,Turkish teachers' gender, the school they graduated from, work experience and according to the type of institution variables, there is no difference between knowledge and application levels) *When applying the method of creative drama, occurrence of the problems caused by narrow place and the anxiety for preparation of the students to the exams were experienced more frequently compared to the other problems. *It was seen that Turkish teachers who think they are competent about using the creative drama because of the education they receive, the experiences of application of the method.The reasons of usage of Creative Drama Method within the Turkish teachers are efficiency of the method and entertaining side of the method. *It was seen that Turkish teachers who think they are inadequate about the creative drama method or the Turkish teachers don't use the creative drama in the lessons because of the lack of training and unawareness about the creative drama method. * It was also concluded from my research that Turkish teachers of creative drama genereally use this method in understanding, speaking and grammar sections of the lessons to draw attention to the topics, embody the issues and to prevent getting bored in the lessons. |
en_US |