DSpace Repository

Zihinsel engelli ergenlerin sosyal beceri düzeyleri ve davranış problemleri ile ebeveynlerinin genel öz yeterlilik algı düzeylerinin karşılaştırılarak incelenmesi

Show simple item record

dc.contributor.author ÇORBACI SERİN, Gülsüm Elif
dc.date.accessioned 2015-11-18T14:58:18Z NULL
dc.date.available 2015-11-18T14:58:18Z NULL
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/7137 NULL
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı zihinsel engelli ergenlerin, sosyal beceri düzeyleri ve davranış problemleri ile ebeveynlerinin genel öz yeterlilik algı düzeylerini karşılaştırılarak incelemektir. Ayrıca öğrencilerin sosyal yeterlilik düzeyleri ve davranış problemlerinin çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı, araştırmanın alt amaçlarını oluşturmaktadır. Bu araştırmada var olan durum değiştirilmeden, olduğu gibi betimlenmek istendiğinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini eğitilebilir düzeyde zihinsel engele sahip ergenler (11-21 yaş) ve onların anne-babaları oluşturmaktadır. Bu araştırmaya 59'u kız, 102'si erkek olmak üzere 161 öğrenci katılmıştır. Araştırmaya katılan ergenlerin hepsi, İzmir ilinde, eğitilebilir düzeyde zihinsel engelli öğrencilere eğitim vermekte olan resmi özel eğitim okulları ile kaynaştırma programı uygulayan devlet okullarına devam etmektedirler. Ayrıca araştırmaya katılan ebeveynlerin 59'u baba, 126'sı annedir. Araştırmada, öğrencilerin okul içi sosyal yeterlilik düzeyleri ve problem davranışlarını ölçmek için, Okul Sosyal Davranış Ölçekleri (OSDÖ) ile ebeveynlerin genel öz yeterlilik algılarını ölçmek için ise Genel Öz Yeterlilik Ölçeği Türkçe Formu kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrenci ve ebeveynlerin demografik özelliklerini belirlemek amacıyla, ‘Öğrenci-Ebeveyn Bilgi Formu' araştırmacı tarafından hazırlanmıştır. Elde edilecek verilerin analizinde SPSS 1.5 programından yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, zihinsel engelli ergenlerin sosyal beceri düzeyleri ile ebeveynlerin genel öz yeterlilikleri arasında pozitif yönlü; zihinsel engelli ergenlerin davranış problemleri ile ebeveynlerin genel öz yeterlilikleri arasında ise negatif yönlü bir ilişki bulunmaktadır. The purpose of this study, social skill levels in adolescents with mental disabilities and behavior problems levels by comparing parents' general investigation of self-efficacy. Moreover, it is the sub-objective of the survey that level of social skill and behavior problems of the students differ related to a number of variables or not. Because of without changing the existing situation was describe as relational model is used for screening in this study. The sample of the survey comprises adolescents with mental disability in educable level (ages of 11-21) and their parents. 161 students participated in this survey and 59 of these students were female, 102 of tehem were male. All of the adolescents taking part in the survey are resuming their education at public special education schools or including classroom which give education to students with mental disability at educable level. Also the 185 parents surveyed, 59 fathers and 126 mothers. In this survey, the School Social Behavior Scales has been used to measure the level of social competence at school and problematic behaviors of the students. Besides, "General Self-Efficacy Scale" has been used to measure general self-efficacy level of the parents. Furthermore, "Family –Student Information Questionnaire", which was developed to reach demographic variables, by the researcher. SPSS version 1.5 was used for the data analysis. The results of this study showed that have a positive relationship between the social skill levels in adolescents with mental disabilities with the general self-efficacy perceptions of the parents and also negative relationship between the behavior problem levels in adolescents with mental disabilities with the general self-efficacy perceptions of the parents. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.subject Sosyal beceri, problem davranış, zihinsel engelli ergen, özyeterlilik algısı,Social skills, behavior problems, adolescents with mentaldisabilities, general self-efficacy en_US
dc.title Zihinsel engelli ergenlerin sosyal beceri düzeyleri ve davranış problemleri ile ebeveynlerinin genel öz yeterlilik algı düzeylerinin karşılaştırılarak incelenmesi en_US
dc.title.alternative Social skill levels in adolescents with mental disabilities and behavior problems levels of perception by comparing parents' general investigation of self-efficacy en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account