Abstract:
Bu araştırmada okul öncesi dönemde yabancı dil eğitimi gören çocukların dil gelişim düzeyleri incelenmiştir. Okul öncesi dönemde yabancı dil eğitimi gören 6 yaş çocukları ile, sadece anadilde eğitim gören çocukların, Türkçe dil kullanım becerileri açısından farklılık durumlarının saptanması amaçlanmıştır. Araştırma, İzmir ili SHÇEK ve MEB e bağlı okullarda eğitim gören 100 çocukla geçekleştirilmiştir. Çalışma 2009-2010 eğitim-öğretim yılının II. Dönemini kapsamaktadır. Araştırmada, Dil Kullanım Ölçeği ve Veli Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde SPSS 11 programı kullanılmıştır. Veriler yüzde ve frekans dağılımları, ortalama ve standart sapmaları hesaplanarak t- testi analizleri yapılmış ve anlamlılık düzeyi 0.05 esas alınmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, okul öncesi dönemde yabancı dil eğitimi alan çocuklar Türkçe dil kullanım becerileri açısından daha başarılı bulunmuştur. Türkçe ve ikinci dilde eğitim alan 6 yaşındaki okul öncesi eğitime devam eden çocukların; annenin çalışma durumu, baba eğitim durumu, kardeş sayısı durumları incelendiğinde, alt boyutların hiçbirinde farklılık belirlenmemiştir. In this study, Turkish language processing skills of the 6 ages children attending preschool education in Turkish and a in secondary language were investigated. The study was conducted between 6 years old 100 children attending SHCEK and Ministry of National Education private pre-schools located in Izmır province and kinder gardens and the parents of all children were also given a questionnaire to obtain personal information concerning the family. In the study, Language Processing Test was used to gather the data. Language Processing Test has seven sub-tests. In analysing the data, One-Way Anova, t test techniques were used and 0.05 value was taken as significant. The findings show the difference between children attending pre-school education only in Turkish and in a second language. There is no significant difference in Language Processing Skills of the 6 year old preschool children attending education in Turkish and in a second language in terms of their father education status, mother‟s job status and number of sister/brother. There is a significant difference in favor of 6 year old children attending education in second language in "Naming", "Defining the function", "Similarity", "Difference" and "Features" subtests and overall.