Abstract:
İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Mesleki Doyumları ile Kişilik Tipleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin mesleki doyumları ile kişilik tipleri arasındaki ilişkiyi ve öğretmenlerin mesleki doyumlarının çeşitli değişkenler açısından farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Araştırmanın evreni, 2011-2012 öğretim yılında İzmir İli Bergama İlçesi merkez, belde ve köylerdeki ilköğretim okullarında görev yapan 609 öğretmendir. Araştırmanın örneklemi, Bergama merkez, belde ve köy okullarında çalışan 210 (103 erkek, 107 kadın) öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama araçları: `Mesleki Doyum Ölçeği?, `5 Faktör Kişilik Envanteri? ve `Kişisel Bilgi Formu? dur. Verilerin istatistiksel analizinde yüzde, frekans, ortalama, tek yönlü varyans analizi, Scheffe testi, t-testi ve Pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Sonuçlar, öğretmenlerin mesleki doyumları ile kişilik tipleri arasında anlamlı bir ilişki olduğunu göstermektedir. Öğretmenlerin yaşlarına, cinsiyetlerine, medeni durumlarına, görev yaptıkları yere, okuldaki statülerine, öğrenim düzeylerine, mezun oldukları alanlara ve aylık geliri yeterli bulup bulmamalarına göre mesleki doyum ölçeği toplam puanları arasında anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Öğretmenlerin hizmet yıllarına, meslek seçimi konusundaki düşüncelerine, meslek seçimi kararlarına, mesleki planlarına, mesleği isteyerek yapıp yapmamalarına, mesleği ekonomik nedenlerle yapıp yapmamalarına, çalışmaların takdir edilip edilmemesine, alandaki gelişmeleri takip edip etmemelerine, sosyal-kültürel-sportif faaliyetlerle uğraşıp uğraşmamalarına, bedensel ve duygusal sağlık problemleri yaşayıp yaşamamalarına göre mesleki doyum toplam puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. The Investigation of Relationship between Job Satisfaction and Personality Types of Primary School Teachers The purpose of this study was to examine the relationship between job satisfaction and personality types of primary school teacher and, to find out the differences of job satisfaction of teachers in terms of various variables. The subject of the study consisted of 609 primary school teachers working in the area of Izmir mainly Bergama district. Sample consisted of 210 teachers (103 male, 107 female). Data were collected by `Job Satisfaction Instrument?, `Five Factor Personality Inventory? and `Personal Information Form?. This research was carried out by school-survey method. Data were analyzed by using frequency, percentage, one-way Anova, Sheffe, average, t-test and Pearson correlation tests. Results: In this study, it was found out that there are statistically significant relationships between the teachers? personality types and their job satisfaction levels. According to age, gender, marital status, working area, the level of education, salary, graduated field, and school status there are no a significant differences on job satisfaction levels. According to working experience, career choice decision, career thoughts, career plan, appreciated at work, health, social activities, and following professional developments there are significant differences on job satisfaction instrument levels.