Abstract:
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim öğrencilerinin internet bağımlılığını incelemektir. Bu araştırma betimsel ve ilişkisel tarama modelli bir yordama çalışması niteliğindedir. Araştırmanın örneklemi 2012?2013 Eğitim-Öğretim yılı İzmir İli Buca İlçesindeki devlet ilköğretim okullarında 6. 7. ve 8. sınıfta okuyan 476 öğrenciden oluşturulmuştur. Veri toplama araçları olarak, İnternet Bağımlılık Ölçeği, UCLA Yalnızlık Ölçeği, Çocuklar İçin Depresyon Ölçeği, Çocuklar İçin Öz-yeterlik Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Veriler, SPSS 18.0 paket programından yararlanılarak frekans dağılımları, Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi, t-testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Kruskal Walis H Testi ile çözümlenmiştir. Bulgular: Örneklemin % 91?i semptom göstermeyen, % 8?i sınırlı semptom gösterenler (olası bağımlı veya risk altında olanlar) ve %1?i ise internet bağımlısı olarak saptanmıştır. İnternet kullanım amaçlarına bakıldığında öğrencilerin 418?i ödev hazırlama, 285?i film seyretme ve eğlenme, 240?ı sohbet (chat) etme, 300?ü oyun oynama, 268?i bilgi edinme, 209?u boş zamanlarını değerlendirme amacıyla internette zaman geçirdiğini belirtmiştir. Öğrencilerin büyük çoğunluğu birden fazla amaçla interneti kullandığını ifade etmiştir. İlköğretim öğrencilerinin internet bağımlılığını depresyon, cinsiyet ve ekonomik düzey istatistiksel olarak pozitif yönde anlamlı bir şekilde yordamaktadır. Ancak öz-yeterlik, yalnızlık ve akademik başarının internet bağımlılığını istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde yordamadığı belirlenmiştir. İnternet bağımlılığının en önemli yordayıcısının depresyon olduğu bunu cinsiyet ve ekonomik durumun izlediği görülmüştür. İlköğretim öğrencilerinin cinsiyetine, algıladıkları akademik başarılarına, sınıf düzeylerine, ailelerinin ekonomik düzeylerine ve evlerinde internet bağlantısı olup olmamasına göre internet bağımlılığı puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu saptanmıştır. The purpose of this study is to examine internet addiction of primary school students. This study has the characteristics of a predictive study with descriptive and relational screening model. The sample of the research is consisted of 476 sixth, seventh and eighth grade students who are studying at state primary schools in Buca district of Izmir during educational year of 2012-2013. Data was collected by Scale of Internet Addiction, UCLA Loneliness Scale, Depression Rating Scale for Children, Self-efficacy Scale and Form of Personal Properties. The collecting data?s frequency distribution was analyzed by using SPSS 18.0 programme with Multiple Linear Regression Analysis, t-test, One-way Analysis of Varience (ANOVA) and Kruskal Walis H Test. Results: According to results, it was found that %91 of sample is asymptomatic, %8 of sample has got limited symptom (dependent or those who are likely to be at risk) and %1 of sample is internet addicted. When examined the purposes of the internet usage, 418 of students for doing homework, 285 of students for watching film and fun, 240 of students for chatting, 300 of students for playing a game, 268 of students for getting knowledge, 209 of students as free time activities had indicated their purposes of internet usage. Most of the students indicated that they use the internet for one more purposes. The depression, gender and economic situation predict the internet addiction of primary school students statistically in a positive and significant way. However, it was determined that self-efficacy, loneliness and academic success do not predict the internet addiction in a significant way. It was seen that the most important predictor of internet addiction is depression and that is followed by gender and economic situation. It was found that statistically there is a significant difference between primary students? internet addiction points according to their gender, academic success, class level, economic situation of family and having internet connection at home or not