Abstract:
Bu araştırma zihinsel engelli öğrencilere galoş yapma becerisinin öğretiminde eşzamanlı ipucu yönteminin etkiliğini araştırmak amacı ile planlanmıştır. Araştırmanın amacına ulaşabilmek için tek-denekli araştırma yöntemlerinden denekler arası yoklama evreli çoklu yoklama modeli kullanılmıştır._x000B__x000B_Araştırma İzmir ili, Buca ilçesinde bulunan Mehmet Ali Susam Eğitim Uygulama Okulu ve İş Eğitim Merkezi'nde eğitim görmekte olan ve çalışmanın katılım kriterlerini sağlayan 2 erkek ve 1 kız olmak üzere üç öğrenci ile yürütülmüştür._x000B__x000B_Bu araştırmanın bağımlı değişkeni, galoş yapma becerisidir. Bağımsız değişkeni ise galoş yapma becerisinin öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimdir. Zihin engelli bireylere, galoş yapma becerisi öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiğini değerlendirmek üzere toplu yoklama, günlük yoklama, öğretim, izleme ve genelleme oturumları düzenlenmiştir. Değerlendirme için tek fırsat yöntemi kullanılmıştır._x000B__x000B_Oturumların tümü deneklerle bire bir öğretim düzenlemesi biçiminde gerçekleştirilmiştir. Öğretim sırasında model olma ve sözel ipucu bir arada kullanılarak beceri, tüm basamakların bir arada öğretimi biçiminde öğretilmiştir. Araştırmada gözlemciler arası güvenirlik ve uygulama güvenirliği verisi toplanmıştır._x000B__x000B_Araştırma sonuçları, galoş yapma becerisinin öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretiminin etkili olduğunu ve tüm öğrencilerin eşzamanlı ipucuyla galoş yapma becerisini öğrendiğini göstermektedir. Ayrıca çalışılan öğrencilerin, galoş yapma becerisini farklı ortam, farklı araç-gereçlere, farklı uygulamacılara genelleyebildikleri görülmüştür. Öğretimi yapılan galoş yapma becerisinin, öğretim sona erdikten bir, üç ve dört hafta sonra da kalıcılığını koruduğu, yapılan analizler sonucunda kanıtlanmıştır. The present study was conducted to examine the effectiveness of the simultaneous prompting method on teaching overshoe-making skills to the students with intellectual disability. The study used multiple probe design with probe conditions across subjects, which is a type of single subject research design, in order to achieve the anticipated results. This research was applied to three students, one female and two male, who are currently attending Mehmet Ali Susam Educational Practice School and Vocational Training Center and met the research participation criteria._x000B__x000B_The dependent variable of the study is overshoe-making skill. The independent variable of the study is teaching with simultaneous prompting in training for overshoe-making skill. The effectiveness of the simultaneous prompting in teaching overshoe-making skills to the individuals with intellectual disabilities was evaluated through full probe, daily probe, instruction, maintenance, and generalization sessions. A single opportunity format was used to evaluate the performance level of the subjects of the study. All sessions were conducted in one-on-one teaching format. The study adopted elucidating and verbal prompting in order to teach all the levels together during training. Inter-agent reliability and application reliability data were collected._x000B__x000B_The research findings indicated that simultaneous prompting was effective on teaching overshoe-making skills. Accordingly, it was observed that all the students were able to learn overshoe-making skills as a result of the proposed method. It was also observed that the participating students were able to generalize the acquired skills to the different environments, equipment and observers.