Abstract:
1923 İzmir İktisat Kongresi'nde oluşturulan sergi, İzmir Fuarı'nın doğuşunun başlangıcı olmuştur. Sergiden panayıra, panayırdan fuara doğru giden süreç ticari hayatı son derece etkilemiştir. Fuar, uluslar arası ilişkilerin kaynaşmasını, ticari bağların kurulup, güçlendirilmesini sağlamıştır. Bu ticari ortamda tüccarlar diğer tüccarlarla birebir görüşme, mallarını birebir görme olanağı bulurlar. İç ve dış ticareti yakından ilgilendiren fuarla ülkenin ürünleri, malları teşhir edilir. Ülkenin henüz tanınmamış tarafları aydınlatılır, hammaddeleri diğer ülkeler tarafından daha aranır hale gelir. Yerli müteşebbis artarak yerli sanayi gelişir. Fuarda direk bir etkileşim söz konusudur. Bir ülkenin sanayide gerçekleştirmiş olduğu bir yenilik diğer ülkelerin de bundan yararlanmasını sağlayacak, ufkunu genişletecek ve diğer ülkelerin teknik, sanayi alanındaki durumlarını gözden geçirip geliştirmelerine yardımcı olacaktır. Bu tezde de ekonomi politikasının saptandığı 1923 İzmir İktisat Kongresi'yle başlayan ekonomiyi ileriye götürme süreci, İktisat Kongresi'ndeki numune sergisi, 1927 ve 1928 Sergileri, 1929 Dünya Ekonomik Bunalımı ve bunun sergilere etkisi, devletçilik ile devletçiliğin fuarla ilişkisi, 1933 – 1934 – 1935 yıllarında gerçekleşen panayırlar, 1936 İzmir Enternasyonal Fuarı'nın doğuşu ve fuarın içinde bulunduğu Kültürpark'ın oluşturulması üzerinde durulmuşÃ¦ bunun hem İzmir'e hem de tüm Türkiye'ye yansıyan faydaları analiz edilmiştir. Anahtar kelimeler: Sergi, Panayır, Teşhir, Enternasyonal İzmir Fuarı, Kültürpark. The exhibition in 1923 İzmir Economy Congress has brought the birth of Izmir Fair. The process from the exhibition to the show, from the show to the fair has influenced the commercial life to a great extent. The fair has provided the development of the international relations, the establishment and invigoration of the commercial links. Within this business environment, tradesmen have had the opportunity to be in contact with each other and to see the goods of each other. By the help of the fair, the goods and products of the country are exhibited. Unknown characteristics of the country are enlightened, the resources of the country become to be needed more by the other countries. Domestic entrepreneurs increase and domestic industry develops. There is a direct interaction in the fair. An innovation in the industry realized by a country provides the other countries benefit from this, those countries' horizons are going to be broadened, they have the chance to review their position in the industry and they develop themselves by the help of the innovation. In this thesis, the process of the advance of the economy started with the 1923 Izmir Economy Congress determined the economy policy, model exhibiton, 1927 and 1928 exhibitions, 1929 World Economic Depression and its impact on the exhibitions, statism and the relationship between statism and fair, shows held in 1933, 1934, 1935, the birth of the Izmir International Fair in 1936 and the establishment of the Culturepark in the fair are explainedæ the positive effects of those reflecting on both Izmir and Turkey are analyzed. Key words: Exhibition, Show, International Izmir Fair, Culturepark.