Abstract:
Aralıksız hizmet veren, büyük ölçüde insan gücüne dayanan konaklama işletmeciliğinde insan unsuru, hizmetin verimliliğine ve müşteri doyumuna doğrudan etki etmektedir. İnsan kaynakları birimi gün geçtikçe daha da önem kazanan bir yönetim birimi haline gelmektedir. İşgören kayıtlarını tutmaktan öte, işgörenin yetenek ve becerilerini geliştirerek en üst düzeyde verim almak ve işletmeye bağlılıklarını artırmak ve katkılarını en üst düzeye çıkarmak amacıyla yürütülen bir dizi işlevi de yerine getirmektedir. Uzmanlık gerektiren bu işlevler, günümüzde, belirli dönemlerde tekrarlanan ve insan kaynakları yönetiminin kararlarını etkileyen başarım değerlemesi uygulamalarıyla desteklenmektedir. Başarım değerlemesiyle elde edilen veriler doğrultusunda işgörenin yetenek ve becerileri, eğitim ihtiyaçları, terfi olanakları belirlenebilmektedir. İşgörenin işine devamı, işini çekici bulması, işine bağlılığı ve verimliliği için önemli olan diğer bir olgu da iş doyumudur. Yapılan araştırmalar, başarım değerlemesi ile iş doyumu arasında bir ilişkinin varlığını ortaya koymaktadır. Bu çalışmada, başarım değerlemesi süreci, yöntemleri, iş doyumu, iş doyumunu etkileyen faktörler bazında incelenmiştir. Buradan hareketle, İzmir'de faaliyet gösteren iki beş yıldızlı otelin işgörenlerinin iş doyumları ölçümlenmiş, buna bağlı olarak başarım değerleme uygulamasına bakış açıları saptanmıştır. Daha sonra her iki değişkenin birbirleriyle olan ilişkileri ortaya konulup yönleri belirlenmiştir.