Abstract:
Kur’ân-ı Kerîm, pek çok ayetinde ya “Ehl-i Kitâb” ifadesini kullanmış ya da
onların bazı akîde ve ibadetlerine vurgu yapmıştır. Konuyla ilgili doğru ve yeterli bilgi
sahibi olmayan bazı müfessirlerin konuyu yanlış anladıkları aşikardır. Mesela Allah
Teala, Bakara Suresi 138. ayette “İşte Allah’ın vaftizi! Allah’tan daha güzel vaftiz eden
var mıdır?” buyurarak bu noktaya işaret etmiştir. Bu makalenin yazarı, müfessirlerin
“sıbğa” kelimesi örneinde yorumlarını inceleyerek, Ehl-i Kitâb ile ilgili ritüellerin
yeterince bilinemediğini ve bunun için ilmî ve sistematik bir çalışma yapılması
gerektiğini önerecektir. Kısacası, “Ehl-i Kitâb”ın akide ve ibadetlerinin doğru, ilmî, ve
kaynaklara dayalı olarak bilinmesi “tefsir esasları”na ilave edilmelidir.
In many of its verses, the Holy Qur’an has addressed “People of the Book” or
pointed out their religious beliefs and rituals. It seems, however, that the interpreters
have in some cases spoken of those verses in a way inconsistent with reality due to their
lack of accurate and comprehensive knowledge concerning their beliefs and rituals. For
instance, Almighty God has pointed to the Baptism Ritual in verse 138, Surat al-Baqara:
“The baptism (Sibghah) of Allah, and who baptizes better than Allah?” In this article,
the writer has critically reviewed the words of interpreters in the interpretation of
“Sibgha” (as an example), and suggested that their religious knowledge is not wellresearched,
scholarly, and systematic one. To compensate for this shortcoming accurate, scholarly, and well-documented knowledge of the beliefs and rituals of
“People of the Book” should be added to “fundamentals of interpretation”.