Abstract:
Süreç Felsefesi denildiğinde ilk akla her ne kadar temelleri Herakleytos'a dayandığı düşünülse bile süreç felsefesinin sistematik bir şekilde ele alan ve sistematik hale getiren Charles Hartshorne ve Alfred N. Whitehead'ler olarak bilinir. Süreç felsefesinde görüşlerini ileri süren birçok ünlü düşünürlerin üzerinde durduğu genel düşünce ağırlığı süreç, tanrı ve insan merkezlidir. Ancak söz konusu düşüncelerin İslam aleminde yansımaları her ne kadar benzerlik gösteriyorsa da özellikle Muhammed İkbal'in ve M Aydın'ın düşüncelerinde ontolojik açıdan Tanrı ve insanın ilişkisi çok daha İslami anlayışın esas yaratma, yokluktan var etme ve ilişki açısından ise yine ontolojik temellerin esas ana kaynağı Tanrıda son bulmaktadır. Daha doğrusu Tanrıdan gelmektedir. İşte makalemizde esas süreç felsefesi bakımından konumuzun ana teması olan ontolojik prensiplerin temellerinin bulup ortaya çıkartmakla beraber sözünü ettiğimiz düşünürlerimizin görüşlerinden hareketle bu düşünceleri İslam alimlerimizin ana fikirleri ile karşılaştırarak bir sonuca varmaya çalışacağız. When we are talking about process philosophy that the fundaments of process philosophy coming from Heracles it is known, that the process philosophy was taken systematically and systematically organized by Charles Hartshorne and Alfred N. Whitehead. Process philosophy suggests that the views of many famous thinkers stand on the weight of the overall process of thought, God and human centric. However, although the similarity of ideas shows the reflections of the Islamic world, especially the ontological point of Muhammad Iqbal and M. Aydin thoughts. Thoughts about man's relationship with God is much more based on the Islamic understanding of creating, from nothing to have a basis and terms of the relationship is still the main source of ontological foundations ends in the God. Rather, comes from God. That in the article, based in terms of process philosophy we will try to find the foundations of the main theme of the ontological principles, with the thoughts of our thinkers as we mentioned and with these thoughts we will try to reach a conclusion by comparing it with the main ideas of the Islamic Ulema.