Abstract:
Bilimsel araştırmalar, tüm disiplinlerde olduğu gibi Fen Bilimleri Eğitimi için de gelişimin ön koşuludur. Ayrıca herhangi bir bilim dalında yapılan araştırmalara dair nicelik ve nitelik bilgisi, o alanın konumu ile ilgili açıklayıcı bilgiler içerir. Bu çalışmanın amacı, Celal Bayar Üniversitesi, Demirci Eğitim Fakültesi'nde Fen Bilimleri Eğitimi alanında, 2001-2011 tarihleri arasında tamamlanmış yüksek lisans tezlerinin, çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Bu çalışmada içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. İçerik analizi sözel, yazılı ve diğer materyallerin nesnel ve sistematik bir şekilde incelenmesine olanak tanıyan bilimsel bir yaklaşımdır. Bu amaç doğrultusunda, Fen Bilimleri Eğitimi alanında yazılmış olan yüksek lisans tezlerinin bir listesi çıkarılmıştır. Yükseköğretim Kurulu'nun kütüphanesinde tarama yapılarak amaca uygun toplam 34 tez belirlenmiştir. Bu tezlerin çoğuna doğrudan erişim sağlanmış; bunun olanaklı olmadığı durumlarda, tezler araştırmacıların kendilerinden ya da danışmanlarından elde edilmiştir. Bu aşamadan sonra veriler düzenlenmiş, temalara göre gruplanmış ve uygun olduğu durumlarda veriler sayısal hale getirilerek sunulmuştur. Araştırma kapsamındaki 34 tez, "yıllar, sayfa sayıları, danışmanların ünvanları, tezi tamamlayanların cinsiyetleri, araştırma türleri (nicel - nitel - tümleşik), araştırma modelleri (deneme - tarama), örneklem sayıları, örneklem düzeyleri, veri toplama araçları, verilerin çözümlenmesi (betimsel istatistikler, t-testi, varyans analizi veya korelasyonlar) ve kaynakların türleri (yerli - yabancı)" bakımından incelenmiştir. Araştırma bulgularından; tezleri tamamlayan bayanların yüzdesinin erkeklere yakın olduğu, tez danışmanlarının yardımcı doçent ve tezlerin de daha çok nicel ağırlıklı olduğu ortaya çıkmıştır.
Scientific research is the prerequisite for development for the science education as for all disciplines. Moreover, quantity and quality information about researches carried out in any disciplines includes explanatory information about the position of that field. The aim of this study is to analyse master's theses completed between years of 2001-2011 at Celal Bayar University, Demirci Faculty of Education, department of science education in terms of various variables. Total 34 theses fit for the purpose were designated by scanning at the library of Council of Higher education. The method of content analysis was employed in this study. 34 Theses within the scope of research were analyzed in terms of "years, number of pages, titles of advisors, sexes of thesis owners, types of research (quantitative- qualitative-integrated), models of research (test-scanning), numbers of sampling, levels of sampling, data collection tools, analysis of data (descriptive statistics, t-test, variance analysis or correlations) and types of sources (national-international). Research findings showed that the percentage of females completing theses was close to that of males, thesis advisors being assistant professors and theses being mostly quantitative.