Abstract:
Bu araştırmanın amacı ilköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetim biçemleri ile denetim odaklarının ve denetim odaklarına göre sınıf yönetim biçemlerinin belirlenmesidir. Araştırma 2009 – 2010 eğitim öğretim yılında Çanakkale ili Bayramiç ilçesinde görev yapan 33 erkek ve 38 kadın olmak üzere 71 katılımcıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak Sınıf Yönetimine Yönelik Tutum ve İnanç Ölçeği ile Rotter Denetim Odağı Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonuçları öğretmenlerin sınıf yönetiminin ders yönetimi alt boyutunda büyük oranda müdahaleci olduklarını, insan yönetimi alt boyutunda ise öğretmenlerin büyük oranda etkileşimci yaklaşımları benimsedikleri göstermektedir. Öğretmenlerin sınıf yönetim biçemleri cinsiyetleri açısından incelendiğinde her iki alt boyutta benzer olduğu görülmüştür. Araştırmada öğretmenlerin denetim odağı inançları da incelenmiştir. Öğretmenlerin büyük çoğunluğunun hem içten hem de dıştan denetim odağı inancına sahip olduğu belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının denetim odaklarına göre sınıf yönetim biçemleri incelendiğinde, Ders Yönetimi alt boyutunda denetim odağına göre yönetim biçemlerinin değişmediği, İnsan Yönetimi alt boyutunda ise dıştan denetimli olan öğretmen adaylarının daha müdahaleci olduğu belirlenmiştir.
The purpose of this research is to study primary school teachers' classroom management beliefs and their locus of control; effects of their locus of control on their classroom management. The research was conducted 71 (33 male and 38 female) primary school teachers were working at primary schools from Çanakkale – Bayramiç at 2009-2010 academic year. Data of research was collected by Turkish version of Attitudes and Beliefs on Classroom Control (ABCC) Inventory and Turkish version of Rotter Locus of Control Scale. According to research results, most of primary school teachers had interventionist orientations on Instructional Management dimension and most of them had interactionalist orientations interactionalists orientations on People Management dimension. Primary school teacher's perceptions of their classroom management beliefs don't vary on dimensions in terms of gender. Primary school teachers' locus of control beliefs was also examined on this research. The findings have noted that teachers' locus of control beliefs were vary on all continuum but most of them had both internal and external locus of control characteristics. Finally the findings have proved primary school teachers' classroom management beliefs effected by their locus of control characteristics on the People Management dimension. Preservice teachers who have external locus of control characteristics were more interventionist than others.