ABSTRACT A prototype decision support system (DSS) that directly adresses the nonstochastic uncertainities of an oligopolistic environment is described.The DSS evaluates price and advertising decisions in the light of imperfect judgmental knowledge knowledge about the price and advertising decisions of competitors in an oligopolistic environment.Traditional econometric forecasting methods used to develop the existing system are maintained,but the theory of fuzzy sets equips the models with direct assessment of nonstochastic uncertainty.Using Zadeh's "Extension Principle" and the a - level sets representation of fuzzy sets, a practical implementation of the decision support system is achived and exercised for the purpose of describing the benefits of sensitivity analysis.
Bu makale, oligopolostik piyasanın stokastik olmayan belirsizlikleri karar destek sistemi yardımıyla açıklanmaktadır. Karar destek sistemi oligopolostik piyasada yer alan rekabetçilerin davranışları ışığı altında firmanın fiyat ve reklam kararlarının değerlendirir. Geleneksel ekonometrik modeller bulanık teorinin yardımıyla bu belirsizliği incelemektedir. Zadeh in "genişleme prensibi" ve alfa düzey setleri yardımıyla, karar destek sistemi tamamlanmış ve duyarlılık analiziyle denenmiştir.