DSpace Repository

THE VIEWS OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES OR AUTISM REGARDING THEIR SCHOOL EXPERIENCE AND THEIR PEERS IN INCLUSION

Show simple item record

dc.contributor.author GİRLİ, ALEV
dc.contributor.author ATASOY, Selin
dc.date.accessioned 2015-06-23T14:26:17Z NULL
dc.date.available 2015-06-23T14:26:17Z NULL
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/164 NULL
dc.description.abstract This study examines the views of students with autism and intellectual disabilities regarding their school experience and their peers. This research is a qualitative study. A semi structured interview technique was used which was developed by the researcher. The participants were 10 students with intellectual disabilities, 10 students with autism, attending the 4th, 5th, 6th grades of a primary school. Results showed that academically, students with intellectual disabilities had difficulties especially on math and science and they need to be supported and students with autism have difficulties on problem solving, reading and idioms. The students with disabilities are usually alone and not being chosen as a partner in play groups and also labeled as "problem child" however they reported still like their school. Bu çalışmanın amacı, kaynaştırma eğitimine devam eden zihinsel yetersiz ve otizmli öğrencilerin okul yaşantıları, arkadaşlık ilişkileri ve öğretim sürecindeki sorunlarıyla ilgili görüşlerini belirlemektir. Bu çalışma nitel yaklaşım kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Veriler araştırmacılar tarafından hazırlanmış, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Katılımcılar dört, beş ve altıncı sınıfa devam eden 10 öğrenme güçlüğü, 10 otizm tanılı ilköğretim öğrencisinden oluşmaktadır. Sonuçlar, öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin özellikle matematik ve fen dersini zor bulduklarını ve desteğe gereksinim duyduklarını; otizmli öğrencilerin ise, okuma, problem çözme, deyimlerde güçlük yaşadıklarını göstermiştir. Öğrenciler, yalnız kaldıklarını, oyunlarda yaşıtları tarafından tercih edilmediklerini ve "problem çocuk" olarak adlandırıldıklarını ama yine de okulu sevdiklerini belirtmişlerdir en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi en_US
dc.subject <p>Kaynaştirma, otizm spektrum bozuklukları, zihinsel yetersizlik, akranlar,okul deneyimi,Inclusion, autism spectrum disorders, intellectual disabilities, peers, school experiences<br _mce_bogus="1"></p> en_US
dc.title THE VIEWS OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES OR AUTISM REGARDING THEIR SCHOOL EXPERIENCE AND THEIR PEERS IN INCLUSION en_US
dc.title.alternative KAYNAŞTIRMAYA YERLEŞTİRİLEN ZİHİN YETERSİZLİĞİ VEYA OTİSTİK ÖZELLİKLERİ OLAN ÖĞRENCİLERİN OKUL YAŞANTILARI VE AKRANLARIYLA İLİŞKİLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account