DSpace Repository

PROBLEME DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMI İLE TÜRKÇE DERS PLANININ HAZIRLANMASI

Show simple item record

dc.contributor.author Benzer, Ahmet
dc.date.accessioned 2015-06-18T16:32:00Z NULL
dc.date.available 2015-06-18T16:32:00Z NULL
dc.date.issued 2011
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/149 NULL
dc.description.abstract Probleme dayalı öğrenme (PDÖ), öğrencileri sorunlu ve karmaşık bir durum veya olay ile karşı karşıya bırakarak onların sorumluluk alma ve çözüm üretme sürecine aktif katılımlarını sağlayan bir yaklaşımdır. PDÖ şimdiye kadar sayısal olmak üzere sınırlı olarak son zamanlarda sözel alanlarda uygulanmaya başlanmıştır. Bununla birlikte problem çözme becerisi Türkçe müfredat programında öğrencilere kazandırılması gereken dokuz temel beceri içerisinde yer almaktadır. Araştırma sorusu şöyle oluşturulmuştur: "PDÖ yaklaşımıyla Türkçe ders planı nasıl hazırlanır?". Bu kapsamda ilköğretim ikinci kademeye ait 8. sınıf ders kitabındaki birbirinden farklı metin türüne sahip ilk üç metine Forgan (2003) tarafından geliştiren PDÖ yaklaşımı uygulanmış ve bu metinler PDÖ yaklaşımına göre düzenlenerek Türkçe ders planı hazırlanmıştır. Problem is the general name of the difficulties which are met on the way of the reaching to the wanted target. In order to solve the problem, several ways are looked for and tried. Finding the ways of solution is a skill which can be obtained in an educational process and the general name of informations that can be used in every period of life. PBL is an aproach which provides students active attendence to responsibility taking and problem solving processes by exposing them to a complicated and problematical situation or evenement. Problem solving skill is one the nine problems in Turkish curriculum which is necessary to make students gain. In the research the analysis of the texts in Turkish coursebooks which was developed by Forgan (2003) is done through PBL. In this direction, the first three texts of 8th graders which have different kinds of text types, in the Turkish coursebook were analyzed and Turkish lesson plan was prepared by arranging them according to the PBL. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi en_US
dc.subject Probleme dayalı öğrenme, Türkçe öğretimi, Ders planı</p>Problem Based Learning, Turkish Education, Lesson Plan. en_US
dc.title PROBLEME DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMI İLE TÜRKÇE DERS PLANININ HAZIRLANMASI en_US
dc.title.alternative PREPARING THE TURKISH LESSON PLAN THROUGH PROBLEM BASED LEARNING APROACH en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account