DSpace Repository

THE RELATIONSHIP BETWEEN PRE-SERVICE CLASSROOM TEACHERS' SELF-EFFICACY BELIEFS AND CLASSROOM MANAGEMENT ORIENTATIONS

Show simple item record

dc.contributor.author CERİT, Yusuf
dc.date.accessioned 2015-06-18T16:31:08Z NULL
dc.date.available 2015-06-18T16:31:08Z NULL
dc.date.issued 2011
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/142 NULL
dc.description.abstract The purpose of the present study was to explore the relationship between pre-service classroom teachers' self-efficacy beliefs and their classroom management orientations. Data in this study were collected from a total number of 414 pre-service classroom teachers utilizing the Teacher Efficacy Scale (TES) and the Attitudes and Beliefs on Classroom Control Inventory (ABCC). Data analysis indicated no significant differences in personal teaching efficacy (PTE) and general teaching efficacy beliefs (GTE), and classroom management orientations in terms of gender. The results revealed no differences in personal teaching efficacy and general teaching efficacy beliefs, and classroom management orientations between first and fourth year pre-service classroom teachers. PTE and GTE have effect on pre-service teachers' classroom management orientations. Bu çalışmanın amacı hizmet öncesi sınıf öğretmenlerinin öz yeterlik inançları ile sınıf yönetimi yaklaşımları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu çalışmanın verileri 414 hizmet öncesi sınıf öğretmenlerinden elde edilmiştir. Araştırmanın verileri öğretmen öz yeterlik ölçeği ve sınıf yönetimine yönelik inanç ve tutum ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Bu çalışmada bireysel öğretim yeterliği ve genel öğretim yeterliği ile sınıf yönetimi yaklaşımlarına ilişkin birinci ve dördüncü sınıflarda öğrenim gören öğrencilerin görüşleri arasında önemli bir farklılık olmadığı ve bireysel öğretim yeterliği ve genel öğretim yeterliği ile sınıf yönetimi yaklaşımlarına ilişkin hizmet öncesi sınıf öğretmenlerinin cinsiyetlerine göre anlamlı farklılık olmadığı bulunmuştur. Bireysel öğretim yeterliği ve genel öğretim yeterliği sınıf yönetiminin önemli bir açıklayısı olduğu bulunmuştur. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi en_US
dc.subject pre-service classroom teachers, self-efficacy beliefs, classroom management orientations.</p>hizmet öncesi sınıf öğretmenleri, öz yeterlik inancı, sınıf yönetimi yaklaşımı en_US
dc.title THE RELATIONSHIP BETWEEN PRE-SERVICE CLASSROOM TEACHERS' SELF-EFFICACY BELIEFS AND CLASSROOM MANAGEMENT ORIENTATIONS en_US
dc.title.alternative en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account