Abstract:
Camın sanatsal boyutta etkilerinin görülmeye başlandığı ve plastik sanatlar içinde konumlandırıldığı dönem olarak 1950 sonrası gelişmeler önemli bir yer tutar. Camın plastik ifade olanaklarına ilişkin renk, ışık ve dokunun çağdaş cam sanatındaki kullanımları ve özellikle 1950 sonrası Çağdaş Cam Sanatı konusunda Türkçe kaynak yetersizliğinin giderilmesi amacıyla bu çalışma gerçekleştirildi. 1950 sonrası cam sanatında görülen hareketlilik; açılan fuarlar, yapılan sempozyumlar, ilk konseyler, örgütlenmeler, cam galerileri ve bunların katalogları gibi kaynakların, daha çok uluslararası alanda olup ulusal ölçekte sınırlı sayıda kaynakta yer almasından ötürü, araştırmanın kapsamı uluslararası ölçeğe yayılacak biçimde genişletildi. Ulaşılabilen kaynaklarda, özellikle çağdaş cam sanatı hakkında basılan kaynakların şirketler, müze katalogları ve müze yayınları olması nedeniyle estetiği belirleyen bu kurumların araştırmadaki baskınlıkları hissedilebilir. Orijinal dilinde okunamayan kaynaklardan ve estetiği belirleyen kurumların basılı kaynaklarındaki olası taraflı tutumlarından ötürü araştırmanın küresel sistemin konjonktürlerinin baskınlığı altında yapıldığı düşünülebilir. Ulaşılabilir kütüphane ve veri tabanı kaynakları ile 1950 sonrası konuyla ilgili süreli yayınlar, sergi ve sempozyum katalogları, kurum ve müze yayınları taranarak elde edilen bilgiler ışığında; araştırma yapıldı. Bir ülke ile ilgili okunan kaynakların o ülkenin dilinde olmaması sonucu bazı manipüle edilmiş bilgilere ulaşılması tehlikesi elbette mevcut. Edinilen bilgilerde taranılan kaynakların çoğunlukla İngilizce olması örneğin Japonya Camcılığı gibi konularda ulaşılan bilgilerin belki “batı” taraflı olup olmadığı sorusunu akıllara getirebilir. Bu nedenle seçilen kaynaklarda yazarların yazdıkları kültüre hâkim olup olmadıkları hakkında bir ön araştırma yapılarak bu taraflılık sorunu en aza indirgendi.