DSpace Repository

2005 ORTAÖĞRETİM FİZİK PROGRAMI DÜZENLEMELERİNİN ÖĞRETMEN ADAYLARI VE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİYLE DEĞERLENDİRİLMESİ

Show simple item record

dc.contributor.author Özdemir, Erdoğan
dc.contributor.author Benli, Ayşegül
dc.contributor.author Dörtlemez, Duygu
dc.contributor.author Yalçın, Yalçın
dc.contributor.author Kaya, Serap
dc.contributor.author KAVCAR, NEVZAT
dc.contributor.author KALEM TANEL, RABİA
dc.date.accessioned 2015-06-18T16:23:41Z NULL
dc.date.available 2015-06-18T16:23:41Z NULL
dc.date.issued 2011
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/123 NULL
dc.description.abstract ilgili görüĞ¢leriyle karĞ¢ılaĞ¢tırarak fizik programı düzenlemelerini değerlendirmektir. ÇalıĞ¢manın örneklemini, Ğ zmir‟deki bir devlet üniversitesinin fizik öğretmenliği programı 4. ve 5. sınıflarında okumakta olan 80 öğretmen adayı oluĞ¢turmaktadır. Veri toplama aracı olarak daha önce fizik öğretmenlerine uygulanan 35 kapalı uçlu ve 11 açık uçlu sorudan oluĞ¢an bir anket kullanılmıĞ¢tır. Ankette yer alan sorulardan elde edilen verilerin frekans dağılımları belirlenmiĞ¢tir. Öğretmen adayları ve öğretmenler fizik uygulama derslerinin yeniden programda yer alması ve fizik ders saatlerinin artırılması, 9. sınıf programındaki konuların genel kültür düzeyinde kalması, 10. sınıf programında mekanik konularının ve 11. sınıfta ise elektrik konularının tümünün yer alması gerektiğini belirtmiĞ¢lerdir. Bu bulgular doğrultusunda ortaöğretim fizik ders konularının yıllara göre sıralanması, aĞ¢amalılık ve önkoĞ¢ul ilkeleri dikkate alınarak tablo halinde sunulmuĞ¢tur. \r\n\r\nABSTRACT: The purpose of this study is to evaluate the physics program arrangements by determining the ideas of prospective physics teachers on the the secondary school physics program arrangements in 2005 following the increase from three years to four years period, and by comparing them with the ideas of the physics teachers on the same subject. The sampling of the study consisted of 80 prospective teachers who attend 4th and 5th classes at a state university‟s physics education program. In order to collect the views of prospective teachers, a questionnaire, including 35 close-ended and 11 open-ended questions was used. The frequency distribution of data that was obtained from close-ended and open-ended questions was determined. Suggestions of prospective teachers and physics teachers regarding the physics program arrangements are; Physics Application courses should be included in the program and the hours of the physics courses should be increased, making 9th degree physics program should only be on general culture level, the content of 10th level should be only for mechanical topics and the content of 11th level should be only for electrical topics. According to the findings, suggestions were presented as a table for listing year-based secondary school physics courses by considering the principles of progressiveness in unit order and prerequisite for other lessons. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi en_US
dc.subject Physics Education, Curriculum Development, Curriculum Evaluation, Secondary School Physics Teaching Program, Prospective Physics Teachers, Physics Teacher\r\n\r\nFizik Eğitimi, Program Geliştirme, Program Değerlendirme, Ortaöğretim Fizik Programı, Fizik Öğretmen Adayı, Fizik Öğretmeni en_US
dc.title 2005 ORTAÖĞRETİM FİZİK PROGRAMI DÜZENLEMELERİNİN ÖĞRETMEN ADAYLARI VE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİYLE DEĞERLENDİRİLMESİ en_US
dc.title.alternative EVALUATION ON THE SECONDARY SCHOOL PHYSICS PROGRAM ARRANGEMENTS IN 2005 WITH RESPECT TO THE VIEWS OF PROSPECTIVE PHYSICS TEACHERS AND PHYSICS TEACHERS en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account