Abstract:
Perakende faaliyetler dünya ekonomisi içerisinde en dinamik sektörlerden biri olarak ülke ekonomilerine yön vermektedir. Perakendecilik toplumun kişisel tüketiminin şekillenmesine yaptığı katkının yanında bu katkının ortaya çıkardığı katma değerle ekonominin de en büyük çarklarından biri olmaktadır. Bunun yanında tüketicilere kişisel gereksinimlerini etkin, hızlı ve yerinde karşılama olanağı sunmaktadır. Üstlendiği bu sosyal görev yarattığı istihdam ve iş gücü oranı ele alındığında çok daha kolay anlaşılabilmektedir. Artan teknoloji kullanımı ve bilişim çağının bir gereği olarak her sektörde olduğu gibi perakende sektöründe de bir değişim ve dönüşüm izlenmektedir. Bu farklılaşma perakende sektörünün sosyal yönünün daha fazla olması nedeniyle toplumların yaşam tarzını doğrudan etkilemekte, çağdaşlaşma açısından da büyük katkı sağlamaktadır. Perakendeciliğin yaşadığı bu gelişim klasik perakendecilik anlayışından modern perakendecilik anlayışına geçişin tarifi niteliğindedir. Bilişim çağının olanaklarının yönetim tekniklerine uyarlanması ve yönetim muhasebesi uygulamalarının işletme yönetiminde etkin şekilde kullanılmasının yaygınlaşması perakende faaliyetlerin modern anlayışa dönüşümünü hızlandırmıştır. Yalnızca kayıt esasına dayanan, finansal verilerin günlük işlendiği ve dönem sonlarında finansal tablolara aktarıldığı klasik finansal muhasebe anlayışının yanında yönetimin her türlü bilgi ihtiyacını eş zamanlı olarak karşılayan, karşılaştırılabilir ve analiz edilebilir veriler yaratan yönetim muhasebesi uygulamaları günümüzde oldukça önem kazanmıştır. Yönetim muhasebesi uygulamaları çerçevesinde işletme yönetimi için karar almada yardımcı olabilecek her verinin karşılaştırılması, bu analiz çerçevesinde elde edilen verilerin de ilgili birimlere aktarılması işletme hedef ve amaçlarına ulaşmak için oldukça yararlı olmaktadır. Günümüz küresel ekonomilerinde kurumsal işletmelerin tümü çok etkin yönetim muhasebesi uygulamalarına yer vermektedir. Bilişim çağının işletmelere sunduğu olanak ve kolaylıklarla da muhasebe uygulamaları daha etkin ve hızlı hale getirilebilmiştir. Bu noktadan hareketle perakende sektörü de organize perakendeciliğe doğru olan yapısal dönüşümünü tamamlamak için muhasebe uygulamalarına oldukça fazla gereksinim duymaktadır. Bu çalışma kapsamında öncelikle konunun teorik yapısına değinilmiş daha sonra perakende işletmelerinin muhasebe uygulamaları ortaya koyulmuştur. Son olarak da modern perakendeciliğe dönüşümünü tamamlamış, tüketici odaklı, çağdaş perakendeci formatını benimsemiş, çok şubeli bir perakende zincir işletmesinin muhasebe uygulamaları incelenmiştir. Retail activities are among the most dynamic instruments leading the economies of the countries all over the world. While contributing the individual formation of consumption of the society, Retailing also becomes one of the most important milestones in an economy, by the way of the added value that this contribution exposes. In the meantime, it provides customers the possibility to meet their needs, in the right time, at the right place, effectively. That social duty retailing shoulders is clearly understood, when the employment and ratio of workforce is handled. As a requirement of informatics era, increasing usage of technology leads a modification and conversion in retailing world. Because of the militating social side of Retailing, that conversion effects the lifestyles of societies directly and provides great developments for modernization. This development that Retailing is facing is a characterization of the conversion of classical retailing to modern retailing. Adaptation of skills of informatics era to management methods and effective usage of management accounting applications in business administration is also accelerating this conversion. Management accounting applications those providing comparative and analyzable data and revealing all kinds of knowledge requirements of administrative bodies in a corporation are well regarded nowadays compared to classical accounting concept that's based merely on recording basis in which financial data is daily saved and transmitted to statement of accounts at the end of term . Comparing each sort of data that could assist managers to make decision and transferring this processed knowledge to related units is vital for corporation to reach its objectives. Nowadays, in our global village, many corporations are using drastic management accounting applications. And possibilities that informatics era brings to corporations are making these applications more efficient and rapid. In conclusion, retailing is fundamentally dependent on accounting applications to complete its constructive transformation to organized retailing. At this work, retailing theory was handled first and then accounting applications of retail corporations was introduced. Finally, the accounting methods of a customer-focused, retail chain corporation that completed its transformation to modern retailing were evaluated.