Abstract:
Ülkeler arası sınırların ticari alanda kalktığı, müşteri potansiyelinin ve isteklerinin çok yüksek olduğu ve sürekli değişimin yaşandığı iş dünyasında organizasyonların varlıklarını sürdürebilmek için artık sadece üretim yapıp, pazarlaması yeterli olmamaktadır. Her işlev ve fonksiyonunda kendisini sürekli iyileştiren, yaptığıyla yetinmeyerek sürekli daha iyiyi arayan ve müşterilerinin istek, ihtiyaç ve beklentilerine değer veren, onları araştırıp, yaptığı ürünlere yansıtan organizasyonlar büyük rekabet avantajı sağlamaktadır. Bugünün organizasyonları çalışanlarıyla birlikte öğrenip, onların tam katılımından yararlanarak, eğitim, iletişim ve takım çalışmasına önem vermek-tedir. Sürekli iyileştirmenin gereğini anlayan organizasyonlar, birçok gelişim araç ve tekniğinden yararlanmaktadır. Dünyaca ünlü organizasyonların sağla-dığı büyük tasarruflar nedeniyle bu araç ve tekniklerden özellikle Altı Sigma ve Yalın Üretim dikkat çekmektedir. Bu tez kapsamında Altı Sigma, Yalın Üretim ve ISO 90001: 2000 Kalite Yönetim Sistemi incelendi. Bir kalite yönetim sistemiyle birlikte uygulandığında muazzam sonuçlar veren Altı Sigma ve Yalın Üretim'in, ISO 9001:2000 Kalite Yönetim Standardı ile nasıl bütünleştirileceği açıklanarak, bütünleştirilmiş bir standart hazırlandı. Bu bütünleşik standardın ana basamakları bir otomotiv şirketinde araştırılarak, bulgular açıklandı ve önerilerde bulunuldu. Anahtar Kelimeler: ISO 9001:2000 Kalite Yönetim Sistemi, Altı Sigma, Yalın Üretim, Yalın Altı Sigma, Sürekli İyileştirme. In the business world where there is no economical boundry between countries, a huge potential of customers and their requests and which chan-ges continiously, for organizations it is not enough to produce product and market them. Organizations which make improvements in every functions and activities, always try to make progress, find their customers' requests, needs and expectations and use them to make product, win great competition edge. Todays organizations learn with their employees and give an big attention to education, communication and team work. Organizations which understand the needs of continuously improvements, use many improvement tools and tecniques. From these tools and tecniques, Six Sigma and Lean Manufacturing attract attention because of huge savings of popular world class organizations. In this thesis, Six Sigma, Lean Manufacturing and ISO 9001:2000 Quality Management System is studied. It is explained that how to Six Sigma and Lean Manufacturing which provide good outcomes when use with ISO 9001:2000 Quality Management System, complement with ISO 9001:2000 Quality Manage-ment System and prepare an complemented standard. Main steps of this complemented standard are studied in an automotive organization, findings are explained and suggestions are made. Key Words: ISO 9001: 2000 Quality Management System, Six Sigma, Lean Manufacturing, Lean Six Sigma and Continuously Improvement.