Abstract:
Bu çalışmanın amacı bireyleri girişimciliğe motive eden faktörleri incelemektir. Ancak bütün faktörler göz önünde bulundurulduğunda girişimcilerin kişisel özellikleri cinsiyetlere göre kıyaslandığında farklılıklar gözlemlenmektedir. Bu bağlamda, yapılan çalışmaların çoğu erkek girişimcilerin üzerinden yapılmıştır ve kadın girişimciler üzerindeki çalışmalar oldukça azdır. Yeni girişimcilerin yalnızca üçte biri kadındır ancak son yıllarda yeni girişimlerin geliştirmesinde kadın girişimciler daha aktif rol almaktadırlar. Bazı araştırmalara göre, yüksek gelirli ülkelere kıyasla düşük gelirli ülkelerde serbest çalışan kadınların oranı daha fazladır. Bu gerçekler ışığında, düşük gelirli bir ülke olan Kırgızistan'daki kadın girişimcilerden veri toplanmıştır. Araştırmanın soru formu girişimci olmada onları motive eden itici ve çekici faktörleri ölçmektir. Bu çalışmada motivasyon faktörleri ve girişimciliğin arasındaki ilişkiyi incelemek için regresyon ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Bulgular, Kırgız kadın girişimcileri kendi işlerini başlatmada motive eden ana faktörler olarak iş tatminsizliği, cam tavan (bir kariyerde ilerlemeye set çeken görünmez engel), işsizlik ve ekonomik değişimlerin olumsuz etkileriyle oluşan finansal nedenlerin itici faktörler olduğunu göstermiştir. Diğer yandan, kadınların zor zamanlarda bile başarılı olmalarının nedeni olan çekici güçler olarak da kar kazanma arzusu, kendini gerçekleştirme ihtiyacı ve var olan aile işletmesinin desteği ön plana çıkmıştır. The purpose of this paper is to investigate the main motivation factors that pulls and pushes individuals into entrepreneurship activities. However considering all these factors, personal characteristics of entrepreneurs differ when it is compared on the basis of gender. In this context, majority of research studies are generally based on male entrepreneurs and the studies on the real condition of women entrepreneurs are scarce. Only one third of new entrepreneurs are women but they have become more active in advancement of new venture creation for the last years. According to some researches, the rate of self-employed women exceeds in low-income countries rather than in high-income countries. In view of these facts, data was collected from women entrepreneurs from a low income country, specifically Kyrgyzstan. The research questionnaire focused on pull and push factors to measure their motivation of becoming entrepreneurs. This study used regression and correlation analysis to examine the relationship between motivation factors and entrepreneurship. The findings show that the main motivation factors of Kyrgyz women entrepreneurs in starting up their business are push factors such as job dissatisfaction, glass-ceiling, unemployment, and financial reasons which are generated from negative effects of economic changes. On the other hand women became successful even in hard times with their personal motives of desire for profit wealth, need for self-fulfillment, and support of already owned family businesses.