Abstract:
Bu araştırmanın amacıæ Kırgızistan`daki kamu ve özel üniversite öğretim elemanlarının iş doyumu düzeylerini belirlemektir. Bu alanda pek çok araştırma yapılmış olmasına rağmen Kırgızistan gibi gelişmekte olan ve geçiş sürecindeki ekonomilere sahip ülkelerde bu alanda yapılan araştırmalar yetersizdir. Dolayısıyla, bu araştırmanın önemi, kamu ve özel üniversite öğretim elemanları iş doyumu boyutları açısından farklılıklarını ortaya koymaktır. Uygulama Kırgızistan`daki beş kamu ve beş özel üniversite öğretim üyeleri arasında yapılmıştır. Araştırmada Paula Lester`in Öğretmen İş Doyumu Envanteri (1987) kullanılmıştır. Soru formlarının geri dönüş oranı toplam %68.75dir. Dolayısıyla, araştırma örneklemi 415 öğretim elemanından oluşmaktadır. İstatistik analiz SPSS 13.0 Windows programıyla yapılmıştır. Analizlerdeæ ortalama, standardart sapma, frekans gibi betimsel istatistiklerle birlikte korelyason, çapraz tablolar testi, t-test, tek yönlü varyans analizi ve iki yönlü varyans analizileri kullanılmıştır. İki yönlü varyans analizleri sonucunda, özel üniversite öğretim elemanlarının içsel ve dışsal iş doyumu boyutlarına ilişkin skorların kamu üniversitelerinde çalışan meslektaşlarına göre daha yüksek olduğu saptanmıştır. Sonuç olarak, kamu ve özel üniversite öğretmenleri arasında içsel ve dışsal iş doyumu boyutlarına ilişkin farklılıklar bulunmaktadır. Kırgızistan eğitim sektöründe, örgüt çeşidi iş doyumu farklılıklarının kaynağıdır. Anahtar Kelimeler: İş Doyumu, Kamu ve Özel Üniversite Öğretim Üyeleri, Eğitim Sistemi, Kırgızistan, Kamu ve Özel Örgütleri. The aim of this study is to determine the job satisfaction of instructors in public and private universities of Kyrgyzstan. Despite a wide range of researches conducted in this field, developing and transition countries such as Kyrgyzstan lack surveys in this area. Significance of this study is to identify differences of job satisfaction dimensions among instructors for public and private universities. The study was conducted among instructors in five public and five private universities in Kyrgyzstan. The survey employed the Teachers Job Satisfaction Questionnaire designed by Paula Lester in 1987. Totally, 415 questionnaires were used with a response rate of 68.37 percent. Statistical analysis of data was done by SPSS 13.0 Windows program. In the analysis along with the descriptive statistics such as means, standard deviations, frequency distributionsæ correlation, crosstabs tests, T-tests, One-Way ANOVA, and Two-Way ANOVA tests were used. According to the analyses of Two-Way ANOVA tests, the subscales of intrinsic and extrinsic job satisfaction were higher for private university instructors than public university counterparts. Hence, there is a difference among public and private university instructors in regard to their intrinsic and extrinsic job satisfaction. Organization type is a source of job satisfaction differences in this sector for Kyrgyzstan. Key Words: Job Satisfaction, Public and Private University Instructors, Education System, Kyrgyzstan, Public and Private Organizations.