Abstract:
Günümüzde küreselleşme, bilgi çağı ve teknolojik gelişmeler sonucunda piyasa koşulları değişmekte ve işletmeler arası rekabet artmaktadır. İşletmelerin rekabete ayak uydurabilmeleri için farklılık yaratmada en önemli unsur olan insana yatırım yapması gerekmektedir. Nitekim başarılı işletmelerin insana yatırım yaptığı gerçekleştirilen araştırmalar sonucu görülmektedir.Fark yaratma noktasında en önemli unsur olan insan, bu farkı yetkinliklerini kullanarak yaratmaktadır. Bu nedenle son yıllarda işletmeler tarafından yetkinliklere önem verilmekte ve yetkinlik bazlı insan kaynakları uygulamaları her geçen gün daha fazla kullanılmaktadır. Bu uygulamalarla, doğru işe doğru çalışanların yerleştirilmesi, onların geliştirilmesi, sadık ve memnun çalışanlara sahip olabilmek hedeflenmektedir.Yetkinlik bazlı insan kaynakları uygulamalarının arttığı bu dönemde, yetkinliklerin süreçlere dahil edilmesinin çalışanları ve memnuniyetlerini ne düzeyde etkilediğini ve aralarında nasıl bir ilişki olduğunu saptamak çalışmamızın ana amacıdır.Çalışmanın birinci bölümünde, yetkinlik kavramı, gelişimi, özellikleri, türleri, yararları ve kullanım alanları irdelenmiştir. İkinci bölümde ise, performans değerlendirme kavramı genel olarak ele alınmış ve yetkinlik bazlı performans değerlendirme konusu üzerinde durulmuştur. Çalışmanın üçüncü bölümünde, tüm yönleriyle çalışan memnuniyeti kavramına ve sonuçlarına yer verilmiştir. Dördüncü bölümde, çalışmaya ilişkin uygulama çalışmasına yer verilerek elde edilen sonuçlar değerlendirmeye sunulmuştur.Today, as a result of globalization, information era and technological advances the market conditions are changing and inter-enterprise competition is increasing. In order for enterprises to catch up with competition they should invest in human being which is the most important element in creating difference. However, it was observed as a result of research carried out that successful enterprises make investments in human being.Human which is the most important element in terms of making difference, creates the difference by utilizing its competencies. Therefore, in recent years enterprises have been putting emphasis on competencies and using applications of competency-based human resources. Through these applications it was aimed to assign right employees into right jobs, to develop them and to possess devoted and contented workers.In such a period where applications of competency-based human resources are increased, to determine how failure to include competencies into processes has influenced employees and their level of content and what type of relationship was present between them was the main objective of our study.In the first part of study, the competency concept, its development, characteristics, types, benefits and areas of usage were scrutinized. In the second part generally performance evaluation concept was considered and also emphasis was placed on the issue of competency-based performance evaluation. In the third part the concept of employee satisfaction with its all aspects and its results took place. In the fourth part, place was given to applications work related to study and the results obtained are presented to assess.