Abstract:
Denetim, eski çağlardan günümüze kadar en küçük toplumlardan büyükimparatorluklara kadar her çeşit toplulukta uygulanmış bir faaliyettir. Sözkonusu olan; bir işletme, büyük bir organizasyon, devlet kurumu veyauluslararası bir kuruluş olduğu zaman denetimin önemi daha dabelirginleşmektedir. Çünkü bu tür topluluklarda daha çok sayıda, daha derinnitelikte, fazlaca önem arz eden, karışık dolayısıyla hata payı yüksek işlemlergerçekleştirilmektedir. Bu işlemler üzerinde değerlendirmeler yapılırkenverilerin kaynağına tekrar tekrar inmek külfetli olacağından karar alıcılarbaşkaları tarafından hazırlanmış bilgileri veri kabul etmektedirler. İşte bubilgiler denetim faaliyeti sayesinde elde edilmektedir.Geçmişte olduğu gibi günümüzde de denetim, yukarıda sayılan kurumve kuruluşlarda farklı zamanlarda, farklı türlerde ve farklı adlar altındauygulanmaktadır. Bu uygulamalar genellikle teftiş, denetim, revizyon, kontroladları altında yapılmaktadır. Uygulanacak denetim türleri kuruluşun yapısına,ihtiyacına ve zamana göre değişmektedir.İkinci dünya savasından sonra liberal politikaların başarısız olması,refah devleti anlayışına geçilmesi, halkın devletten beklentilerinin artması vekamu yönetimi alanındaki gelişmeler sonucu denetim anlayışında dadeğişmeler olmuştur. Yaşanan değişmeler sonucu denetimden beklenenlerfarklılaşmaya başlamıştır. Klasik denetim olan düzenlilik denetimi ile bubeklentileri vermek artık mümkün olmamaya başlamıştır. Bu nedenle yeni bir denetim türü ortaya çıkmıştır. "Performans denetimi" adı verilen bu denetimtürü ile sadece kamu harcamalarının mevzuata uygunluğu değil kamuharcamalarının verimliliği, tutumluluğu ve etkinliği de araştırılmayabaşlanmıştır.Çalışmanın amacı, ülkemizde 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi VeKontrol Kanunu ile kamuda da uygulanmaya başlanan Performans denetimfaaliyetlerinin incelenmesi ve değerlendirilmesidir. Konu; dünya çapındakidenetim mevzuatının paralelinde düzenlenmiş, ülkemizde denetim mevzuatınıoluşturan kanunlar, yönetmelikler, Bakanlar Kurulu Kararları, genelgeler,tebliğler doğrultusunda irdelenmiş ve değerlendirilmeye çalışılmıştır. Audit is an activity which has been applied in every kind of communityfrom big empires to the smallest societies as of today. When a management, abig organization, a government agency or an institutional organization isconcerned , the importance of audit becomes more evident, because in suchcommunities there are much more processes which are of greater importanceand have more profound quality and high rate of error, thus are moresophisticated . While making evaluations related to these processes, thedecision makers admit the information as ‘data' which are arranged by others,since it will be costly and troublesome to search for the basis of data again.Therefore, these data are obtained by means of the activity of audit.As applied in the past, audit is also applied at different times, indifferent ways and under different names in the aforementioned institutionsand organizations today. These applications are generally carried out underthe titles such as inspection, audit, revision and control. The kinds of audit tobe applied vary according to the structure and requirement of the institutionas well as time.There had been changes also in the auditing perceptiveness afterWorld War II due to the failure of liberal policies, passing through theprosperity government comprehension, increasing expectation of the nationfrom government and developments in public management area. As a resultalteration of expectations from auditing has become different. İt has become impossible to get those expectation with using classical auditing also knownas a part of systematic auditing. Because of this reason new type of auditinghas appeared . By using the named of performance auditing , it is started toinvestigate not only the appropriateness of public expenditure to local law butalso efficiency , thriftiness and activity of the public expenditure.The purpose of this study is to examine and evaluate the activities ofinternal audit started to be applied in public institutions through the lawNumber: 5018 of Public Fiscal Management and Control in our country. Thesubject was determined and arranged in accordance with the internal auditlegislation worldwide. Moreover, it was studied and tried to be evaluated atlength in view of the laws constituting internal audit legislation in public,regulations, decisions and notifications of the Cabinet.