DSpace Repository

Marka Hukuku'nda Önceye Dayalı Haklar

Show simple item record

dc.contributor.author GÜNEŞ, İlhami
dc.date.accessioned 2015-11-26T13:57:58Z NULL
dc.date.available 2015-11-26T13:57:58Z NULL
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/10457 NULL
dc.description.abstract Fikri ve sınai haklar ülkelerin teknolojik, ekonomik ve bilimsel gelişiminde çok önemli ve kritik bir rol kazanmış olup, bağlı olarak ülkelerin geleceğini de biçimlendirmektedir.Bu tez çalışmasında, çeşitli ayırt edici işaretler ve markalar, Marka Hukuku ilkeleri 556 Sayılı Markaların Korunması Hakkındaki Kararname, Türk Ticaret Kanunu gibi ilgili genel kanunlar ve Temmuz 2012'de yürürlüğe girecek olan Yeni 6102 sayılı TTK çerçevesinde incelenmiş ve karşılaştırılmıştır.Ticaret unvanları, işletme adları ve markalar bazen kendi içlerinde karma ilişkiler içinde görülebilmektedir. Böyle davaların analizi için daha geniş bir bakış açısı, haksız rekabet ve ayırt edici işaretler hakkındaki bilgiye hakim olmak gereklidir.Türk Fikri Mülkiyet hukuku ve içinde yer alan Marka Hukuku bu alandaki Avrupa Hukuku ve evrensel hukuk ilkeleriyle uyum içindedir. Yakın zamanda, Kara Avrupa'sı Hukuku'ndan adapte edilmiş olan, 6102 sayılı yeni Türk Ticaret Kanunu yürürlüğe girmiş olacak ve resmin bütünü tamamlanacaktır. Bu bakımdan tez çalışması hem mevcut TTK'ya hem de beklenen yeni TTK'ya yollama yapmış bulunmaktadır.İlk bölümde, ayırt edici işaretler, tarihçe, ayırt edici işaretlerin özellikleri, yasal temelleri ve onların korunmasını ele alınmaktadır. Ardından çekirdek konu olan ?öncelik? konusu, Marka Hukuku ilkeleri çerçevesinde incelenmiştir. Bu bağlamda, ilgili Yargıtay kararları da incelenmiş ve değerlendirilmiştir.Marka, üretici veya satıcıların mallarına kimlik kazandırmaya, bir birinden ayırt etmeye yarayan bir sözcük, sembol ya da cümlecik olabilmektedir. Markanın güncel ekonomide hem firmaların mal ve hizmetlerinin ayırt edilmesinde, hem de tüketicilerin yanıltıcı işaret kullanımı ve uygulamalarına karşı korunmalarında kritik rolü bulunmaktadır. Bir girişimci, Dünyada marka ile tanınan mal ve hizmetlerinin kalitesini artırmak ve tanıtmak için marka kullandığı gibi diğer rakiplerinden ayrılmak için ticaret unvanı ve işletme adı da kullanabilmektedir.Karıştırma olasılığı (iltibas) ve sulandırma iki ana marka davası sebebidir ancak haksız rekabet oluşturan pek çok dava sebepleri de mevcuttur. Ortak Hukukta haksız rekabet davalarının karşılığı `passing off', `tres passing off' ve `köken karıştırma' davalarıdır. Bir marka tecavüz davasında, ilgili tüketici kesiminde iltibaslı kullanıma karşı başarı sağlanabilmesi için tacir veya şirket markasının ticarette kullanımı bakımından öncelik hakkı sahibi olduğunu gösterebilmesi gereklidir. Böylece bir işaret veya tescilin önceki ticari anlamda kullanımı, diğerlerine karşı benzer işaret bakımından üstünlük sağlamakta olup, uygun korumayı elde edebilmek için kritik önemdedir. Ticarette kullanmanın tanımı, fiilen iyi niyetle yapılan ve sadece bir marka hakkının rezerv edilmesini amaçlamayan kullanma olarak yapılabilir.Bu tezin amaçlarından biri tescilli markaları, ticaret unvanlarını, coğrafi işaretleri, işletme adlarını, alan adlarını ve tescilsiz markaları ve bunların birbirleri ile ilişkilerini incelemektir. Diğer çekirdek konu olan marka hukukunda öncelik konusu da esaslı biçimde incelenmiştir. Kimin önce geldiği, tercih edileceği ve nasıl öncelik alındığı açıklanmaya çalışılmıştır. Intellectual and industrial property rights have gained a very important and critical role in technological, economic and scientific development of all countries and consequently in shaping their futures. In our country, the problems that litigators face in this special law area point out to huge gap due to the improving international trade relations raised the subject to a much higher level.In this thesis study, in order to understand various distinctive signs and marks, the fundamentals of trademark law has been compared and examined within the Decree Law Number 556 Pertaining Protection of Trademark Rights, related general legal sources like Turkish Commercial Code in force, the new Commercial Law which will be in force in July, 2012 and case law.Trade names, undertaking names and marks sometimes can be seen in mix relationship among them. To analyze such cases one must approach the issue with a rather broad eye armed with knowledge of distinctive signs and unfair competition law.Turkish IP law and within it, Trademark Law is harmonized with EU law and universal Law of this area. Sooner the new Commercial Code numbered 6102 which is adapted continental law will be in force and so the whole picture will be complemented. So this study referred both old Commercial Law and the new one when it needs.First section held the concepts of the distinctive signs, historical aspects, their characteristics, legal basis and protection of them. Afterwards, the core issue of priority examined within the principals of trademark law. In this context, related decisions of Court of Cassation were also evaluated and scrutinized.A trademark is a word, symbol, or phrase, used to identify a particular manufacturer or seller?s products and distinguish them from the products of another. Trademark has a critical role in actual economy both for firms regarding to distinctive of their goods and services and for consumers to save them harming results of misleading signs and practices. An enterprise promoting its quality of goods and services with its trademark recognized in the world also uses a company name and an undertaking name to distinguish it from its competitors.Although likelihood of confusion and dilution are the two main trademark related causes of action, there exist a number of additional general unfair competition causes as for common law cases, passing off, contributory passing off, reverse passing off, and misappropriation. In order to prevail on a trademark infringement action, an individual or company must show priority of its trademarks use in commerce is likely to cause confusion among the relevant consuming public. So prior use of a sign or registration of a specific sign as gaining a seniority to the other?s similar signs are critical for obtaining a proper protection. The definition of use in commerce is the bona fide (actual) use of the trademark in the ordinary course of trade, and not made merely to reserve a right in the trademark.One of the aims of thesis is to examine registered trademarks, trade names, geographical names, undertaking names, domain names and unregistered marks and relationship between the separate. The other issue as core problem of trademark law is priority, scrutinized also. The questions of who is the first and who is the preferable one and how, tried to be clarified. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.subject Marka, ticaret unvanı, alan adı, şirket adı, öncelik ve üstünlük, marka tescili, Yargıtay Kararları, trademark, trade name, domain name, company name, priority and seniority, registration of a trademark, decisions of Court of Cassations en_US
dc.title Marka Hukuku'nda Önceye Dayalı Haklar en_US
dc.title.alternative Earlier Rights in Tardemark Law en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account