Abstract:
Giriş: Antenatal eğitimin prenatal, postpartum uyuma etkisi ve bireysel ile grup eğitiminin birbirine üstünlüğüne yönelik kanıtlar yetersizdir. Amaç: Antenatal eğitimin prenetal ve postpartum uyuma etkisinin saptanması, kadınların eğitimin gebelik, doğum, postpartum etkilerine ve eğitim şekline yönelik düşüncelerinin belirlenmesidir. Metod: Araştırma iki aşamada gerçekleşmiştir. İlk aşama, Roy'un uyum modeline dayalı iki deney (bireysel ve doğuma hazırlık sınıfı) ve bir kontrol grubu olmak üzere 120 nullipar kadın üzerinde yapılan, üç grubun karşılaştırıldığı yarı deneysel bir çalışmadır. Verilerin toplanmasında tanımlayıcı veri formu, Lederman'ın prenatal ve postpartum kendini değerlendirme ölçeği kullanılmıştır. İkinci aşama, eğitime katılan 15 kadın üzerinde yapılan kalitatif çalışmadır. Veriler yarı-yapılandırılmış görüşme yöntemiyle toplanmış ve içerik analizi metoduyla analiz edilmiştir. Bulgular: Gruplar arasında prenatal uyumda anlamlı fark varken, postpartum uyumda fark olmadığı saptanmıştır. Post hoc analiz sonucunda deney grubundaki kadınların (bireysel-doğuma hazırlık sınıfı) kontrol grubundaki kadınlara göre prenatal uyumlarının daha iyi olduğu bulunmuştur. Kalitatif sonuçlar eğitimin gebelik, doğum, postpartum konularda bilgi kaynağı olduğunu göstermiştir. Eğitimin gebelik, doğum, emzirme, annelik ve bebek bakımına pozitif etkileri olduğu saptanmıştır. Ancak eğitim, doğuma yönelik korkuyu olumlu veya olumsuz etkileyebilmektedir. Katılımcıların bireysel eğitime göre grup eğitiminden (doğuma hazırlık sınıfı) daha memnun oldukları bulunmuştur. Sonuç: Araştırmanın prenatal uyuma ilişkin bulguları Roy'un uyum modelini desteklerken, postpartum uyuma ilişkin bulgular modeli desteklememiştir. Model, prenatal uyuma yönelik programların oluşturulmasında rehber olarak kullanılabilir. Antenatal eğitimde maliyetinin daha düşük ve memnuniyetin daha yüksek olması nedeniyle doğuma hazırlık sınıfı tercih edilebilir. Anahtar Kelimeler: Antenatal Eğitim, Uyum, Gebelik, Doğum, Annelik, Roy'un Uyum Modeli. Background: There is insufficient evidence regarding the effects of antenatal education on prenatal and postpartum adaptation and whether individual or group education is more beneficial. Aim: To determine the effects of antenatal education on prenatal and postpartum adaptation and to describe women's perceptions of the effectiveness of antenatal education in the preparation for pregnancy, childbirth and the postpartum period and their impressions of the type of education received. Method: In phase one, A Roy Adaptation Model-based quasi-experimental study of 120 nulliparous women was conducted. Two experimental groups received either group education (childbirth education classes) or individual educationæ the control group. Data were collected using a demographic data form and Lederman's prenatal and postpartum self-evaluation questionnaires. In phase two, a qualitative study was conducted. Participants were fifteen women who had attended antenatal education. Data was gathered through semi-structured interviews and analyzed using the content analysis method. Findings: It was found that while there were significant differences between the groups in terms of prenatal adaptation, no difference could be seen in postpartum adaptation. A post hoc analysis showed that the women in the experimental groups were better adapted in their prenatal periods compared to the women in the control group. The qualitative results showed that education provides a basis of knowledge about pregnancy, childbirth and the postpartum period. It was established that education could have positive effects on pregnancy, childbirth, breastfeeding, motherhood and infant care and that it could at the same time have a positive or negative effect on fear of childbirth. It was discovered that study participants were much more satisfied attending group education. Conclusion: The education based on Roy's adaptation model could improve prenatal adaptation in nulliparous women but may have no effect on postpartum adaptation. Roy's adaptation model may be useful as a guide in for prenatal adaptation programmes. When the low cost and the higher satisfaction level attained are considered, childbirth education classes should be preferred. Key Words: Antenatal Education, Adaptation, Pregnancy, Childbirth, Motherhood, Roy's Adaptation Model.