DSpace Repository

Ebelik son sınıf öğrencilerinin ebelerin görev tanımları ve yeterlilik alanlarına göre kendilerini değerlendirmeleri

Show simple item record

dc.contributor.author Çiçek, Özen Esra
dc.date.accessioned 2015-11-25T14:41:59Z NULL
dc.date.available 2015-11-25T14:41:59Z NULL
dc.date.issued 2009
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/10128 NULL
dc.description.abstract Amaç: Bu araştırmaæ sağlık yüksekokulları ebelik bölümü son sınıf öğrencilerininæ Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı (T.C. S.B.) Ebelerin Görev Tanımları ve Uluslararası Ebeler Derneği (ICM) Yeterlilik alanlarına ilişkin görüşlerini saptamak amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Araştırmanın örneklemini 28 sağlık yüksekokulundaki ebelik bölümü son sınıf öğrencilerinin 1049'unun tamamı oluşturmaktadır. Veri toplama aracının birinci bölümünü ICM Yeterlilik alanlarına ilişkin 15 madde ve ikinci bölüm de SB. Ebelerin Görev Tanımlarını içeren 15 maddelik formlar kullanılmıştır. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde SPSS 15,0 istatistik paket program kullanılmış, veriler sayı ve yüzde olarak değerlendirilmiştir. Bulgular: Çalışmadaki öğrencilerin ICM Yeterlilik Alanları Görüşlerine İlişkin bulgularda kendilerini en çok yeterli gördüğü alan % 93.9 ile "Lohusalık dönemindeki kadınlara nitelikli, kültüre dayalı bakım verebilmek için bilgi, ve beceriye sahip olabilmek" (15.madde), en düşük yeterlilik alanı ise % 44.7 ile "Evde doğumlarda kadının ve yeni doğanın sağlığını korumak için kültüre duyarlı, nitelikli bakım sağlayıp, temiz ve güvenli doğum yaptırıp acil durumlarda müdahale edebilmek" (5.madde) olarak belirlenmiştir. T.C. SB. Ebelerin Görev Tanımları Görüşlerine ilişkin bulgularda kendilerini en çok yeterli bulduğu alan % 98 ile "Doğan bebeklerin cinsiyetini, boyunu, baş ve göğüs çevresini, kilosunu kaydetmek" (10.madde), kendilerini daha az yeterli bulduğu en düşük alan ise % 58.2 ile "Doğumda riskli durumları değerlendirmek ve sevkine karar vermek" (8.madde) olarak belirlenmiştir. Bölgelere göre ICM yeterlilik alanları incelendiğinde, bütün bölgelerde en yüksek yeterlilik alanının "Lohusalık dönemindeki kadınlara nitelikli, kültüre dayalı bakım verebilmek için bilgi ve beceriye sahip olabilmek" (15.madde) olduğu görülmektedir. En yüksek yeterlilik yüzdesi % 98.4 ile Akdeniz Bölgesidir. Güney Doğu ve Doğu Anadolu, İç Anadolu, Marmara, Akdeniz Bölgelerinde öğrenim gören öğrencilerin kendilerini en düşük yeterli buldukları alan " Evde doğumlarda kadının ve yeni doğanın sağlığını korumak için kültüre duyarlı, nitelikli bakım sağlayıp, temiz ve güvenli doğum yaptırıp acil durumlarda müdahale edebilmek" (5.madde) olduğu görülmektedir. Bölgelere Göre Sağlık Bakanlığı Ebelerin Görev Tanımlarının yeterlilikleri incelendiğinde bütün bölgelerde en yüksek yeterlilik alanının "Doğan bebeklerin cinsiyetini, boyunu, baş ve göğüs çevresini, kilosunu kaydetmek" (10.madde) olduğu saptanmıştır. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda ebelik eğitimi ve mesleğini güçlendirmeye katkı sağlayacak önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Sözcükler: Ebelik, Görev, Yeterlilik Aim: This research has been carried out to find out the opinions of last year students at healt vocational high schools, about the Competencies of Midwives in The Ministry of Health and the Internatıonal Council of Midwives. Methodology: The research consists of 1049 last year midwife students from 28 different healt vocational highschools.The first part of data-gathering is made up of 15 items related to ICM competency domains and in the second part 15 itemed forms from the Ministry of Healt have been used .The SPSS 15,0 programmme has been used to evaluate the datum and numbers and percentages have been used to assess. Findings: Out of the research,ıt has been reached that ın the ICM competency domains that 'ın the "Midwives provide comprehensive, high quality, culturally sensitive postnatal care for women" 'with the percentage of 93,9%. The least with 44,7% in the research has been found that ıt is necessary to provide high quality, culturally sensitive care during labour, conduct a clean and safe delivery, and handle selected emergency situations to maximize the health of women and their newborns at houses. According to findings of The Mınıstry of Healt-the duty definitions of midwives have been found the, with 99% percentage, "recording of the newborns genders,heights, the surroundings around head and breast". The least has been found, with 58,2% percentage, "to evaluate the risky situations at births and the desicion to transfer". When the regions are studied in the ICM domains,ıt has been seen ın the all regions that ın the "Midwives provide comprehensive, high quality, culturally sensitive postnatal care for women".The Mediterranean Region is the one with the most competency wıth 98.4 %. When we observe the students from The Southern Eastern Anotolia Region, the Eastern Region,The Central Anotolia Region, The Mediterranean Region and the Marmara Region, the domain students have found the least competant has been to provide culturally sensitive care during labour, conduct a clean and safe delivery, and handle selected emergency situations to maximize the health of women and their newborns at houses. When the definitions of midwives of the Ministry of Health have closely been studied in term of regions,the most competent domain has been to record the newborns' gender, height, surroundings of head and breast. with 99.2%, The Marmara Region has come the first. There have been suggestions to stenghten the education of midwives and their jobs as a result of the research. Key Words: Midwifery, Duty, Competency en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.subject Ebelik=Midwifery Yetkinlik=Competence Yeterlilik=Sufficiency en_US
dc.title Ebelik son sınıf öğrencilerinin ebelerin görev tanımları ve yeterlilik alanlarına göre kendilerini değerlendirmeleri en_US
dc.title.alternative The self-assesment of last-year midwifery students from the perspective of duty definitions and competencies en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account