Abstract:
Amaç: Çocukların uyku ile ilgili ortaya çıkarılması, problemlerinin değerlendirmesi ve tedavisi çocukların sağlıklı gelişmeleri için çok önemlidir. Bu çalışma ilköğretim öğrencilerinin uyku alışkanlıkları sorunları ile duygu-davranış sorunları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla korelasyonel tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Yöntem: İzmir ili Balçova ilçesinde bulunan Ertuğrul Gazi İlköğretim Okulu öğrencilerinin (7-14 yaş grubu) ebeveynlerinin tümü (n: 790) araştırma kapsamına alınmıştır. Anketlerin yanıtlanma oranı %73,9(584)'dur. Verilerin toplanmasında uyku alışkanlıkları anket formu ve Güçler ve Güçlükler Anketi kullanılmıştır. İstatistik değerlendirmede Pearson, Spearman korelasyon analizi ve bağımsız gruplarda tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin uyku süresi ortalaması hafta içi 9.72±1.24, hafta sonu 10.30±1.32'dir. Kendine ait odası olmayanlar %27,7, kendine ait yatağı olmayanlar %11'dir. Yatak odasında televizyonu olan öğrenciler %30,0, bilgisayarı olan öğrenciler ise %38,5'dir. Öğrencilerin %4,5'i gün içinde uyumakta olup, uyumadan önce televizyon izleyen %54,1, bilgisayar oynayan %7,5'dir. Duygu-davranış sorunu sınıflamasına göre normal dışı kabul edilen öğrencilerin uyku alışkanlıkları ile ilgili sorun yaşadığı belirlenmiştir (F=17.796, p puanı azaldıkça, duygu-davranış sorunları ölçeğinin (GGA) hiperaktivite, emosyonel, davranış ve akran ilişkileri alt boyutlarından alınan puanlar artmaktadır. Öğrencilerin uyku alışkanlıkları sorunları ile duygu-davranış sorunları arasında negatif yönde, zayıf düzeyde istatistiksel olarak anlamlı ilişki saptanmıştır (p Sonuç: Uyku alışkanlıkları sorunları olan çocuklarda duygu-davranış sorunları görülmektedir. Normal dışı kabul edilen öğrenciler uyku alışkanlıkları ile ilgili sorun yaşamaktadır. Okul hemşireleri öğrencilerin uyku alışkanlıklarına ilişkin izlemlerini yapmalı ve uyku sorunu olan öğrencileri belirleyerek aileleri ilgili birimlere (Çocuk Psikiyatrisi) yönlendirmelidir. Anahtar Kelimeler: Uyku hijyeni, uyku alışkanlıkları, davranış sorunları, okul çocuğu, okul hemşireliği. Aid: The essential requirement about sleep detection, assessment, and treatment of sleep problems are very important to healty grow up of children. This corelational descriptive study was conducted to examine the relationships between sleep habits problems with behaviour problems of elementary school children. Method: The study population were consisted (790 students) parents of Ertuğrul Gazi elementary school students (7-14 years) in Balçova district in İzmir. Parents responded rate were 73,9 % (584). The sleep habits problems questionnaire form and Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) are used for data collection. Statistical evaluation of data was made by Pearson, Spearman correlation and ANOVA. Results: Awerage sleep duration during the weekday was 9.72±1.24, the weekend was 10.30±1.32, of children had no own bedroom 27,7%, of children had no own bed 11%. The presence of a television 30% and a computer 38,5% set in the bedrooms of the sample children. Napping during the daytime was reported in 4,5%, television viewing 54,1% and computer games playing 7,5% before sleep of children. According to total SDQ score indicated of behaviour problems of children was associated with sleep habits problems (F=17.796, p increased while SDQ subgroup score (hyperactivity, emotional, conduct and peer problems) was decreased. Sleep habits problems correlated negatively, lower level and significantly correlated with mood-behaviour problems of elementary school children (p Conclusion: Children which reported both sleep habits problems and behaviour problems also. According to SDQ score classified abnormal students experienced sleeep habits problems. School nurses must observe regarding sleep habits of students, they must determine students with sleep problems and family of students can guide regarding units. Key words: Sleep hygiene, sleep habits, conduct problems, school children, school nursing.