DSpace Repository

Hastaneler için etkileşimli elektronik bilgi ekranı (Kiosk)

Show simple item record

dc.contributor.author Akçay, Ozan
dc.date.accessioned 2015-11-25T14:38:28Z NULL
dc.date.available 2015-11-25T14:38:28Z NULL
dc.date.issued 2009
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/10068 NULL
dc.description.abstract Bu çalışmada, hastaneye ayaktan başvuru yapan hastaların, yakınmaları doğrultusunda hangi polikliniğe gitmeleri gerektiği konusunda yönlendirme hizmeti alabilecekleri bir karar destek sistemi tasarlanıp bir etkileşimli bilgi ekranı ("kiosk") kullanılarak gerçek ortamda uygulaması yapıldı ve kullanım istatistikleri ile programın başarımı değerlendirildi. Karar verme mekanizması olarak, dört uzman tıp doktorunun mesleki bilgisiyle katkıda bulunduğu bir uzman sistem geliştirildi. Hastaların çoktan seçmeli formlar aracılığı ile bilgi girişi yaptıkları dokunmaya duyarlı bir ekrana sahip olan kiosk cihazında yönlendirme hizmetinin yanında hastalar için beklenti ve memnuniyet anketleri de yer aldı. Anketlerde kullanıcıların yaş, cinsiyet ve öğrenim durumu ile anketlere verdikleri cevaplar arasında anlamlı ilişki olup olmadığı araştırıldı. Kioskun kullanım kayıtlarından rastsal olarak seçilen tıbbi olarak anlamlı bir örneklemdeki hastaların yaş, cinsiyet ve işaretlediği belirtiler kullanılarak üç tıp doktorunun bu olgular için yeniden yönlendirme yapmasıyla oluşan kontrol grubu ile bu olguların bilgisayar tarafından önceden yapılan yönlendirmeleri karşılaştırılarak sistemin başarımı ölçüldü. Yapılan çözümlemede, uzmanların yönlendirmesinde anlaştığı olguların %70'inin, sistemin yaptığı yönlendirme ile tutarlı olduğu, kioskun kullanımının kolay bulunduğu ve hastaların eğitim düzeyi azaldıkça bu yönlendirmeye olan ihtiyaçlarının anlamlı olarak arttığı saptandı. Bu çalışmada denemesi yapılan sistemin, karar verme mekanizması, kullanılan arayüzler, anket sonuçları ve başarım düzeyi bakımından değerlendirilmesiyle, gerçek ortamda uygulanabilir olduğu görüldü. Sistemin geliştirilmeye açık ve sunduğu hizmetlerin modüler biçimde çoğalmaya elverişli olması nedeniyle yakın gelecekte yaygın olarak kullanılacağı düşünülmektedir. In this work, a decision support system has been developed, implemented and tested in real environment by using an interactive information touch screen (computer kiosk), of which the aim is to help patients choose the appropriate department for their own complaints. It has been also tested for effectiveness by the help of its usage statistics. As a decision mechanism, an expert system has been developed having the knowledge of four medical doctors. Along with the guidance service, an expectancy survey and a satisfaction survey have been applied to the users. The patients are supposed to enter the necessary information using the touch screen. It has been analyzed if the age, gender and education level of the users were correlated with their answers given in the surveys. A medically meaningful group of samples has been randomly selected from the usage logs. Three medical doctors re-guided these samples based on their age, gender and symptoms to construct a control group. Then these two groups have been compared by their target departments to find the success of the guidance system. The analysis has shown that the system has matched with 70% of the samples guided with the predominant decision of the experts. It has been also found out that the use of kiosk was easy and the need for the guidance service increased as the level of education decreased. It has been concluded that this system is applicable to the real world considering its decision mechanism, user interfaces, survey results and success rate. It has been also agreed that the system is open to further improvements, is able to be expanded modularly and thanks to these qualities it is very possible that it could be used widely in the near future. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.subject en_US
dc.title Hastaneler için etkileşimli elektronik bilgi ekranı (Kiosk) en_US
dc.title.alternative Electronic interactive information touch screen (Kiosk) for hospitals en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account