Abstract:
Amaç: Web tabanlı e-öğrenme ortamları son yıllarda tıp bilişimi lisansüstü programlarında kullanılan araçlardan biridir. Bu programlar yardımı ile öğrenciler çok sayıda öğrenme aktivitesine herhangi bir zamanda, herhangi bir mekandan interaktiv olarak katılabilirler. Bu çalışmada Moodle adı verilen bir açık kaynak kodlu öğrenme yönetimi sistemi bir lisansüstü tıp bilişimi eğitim programında kullanıldı. Programa başlanılmadan önce özel bir kurs programı ile kullanıcı eğitimi yapıldı. Çalışmanın ana amacı verilecek kullanıcı eğitiminin web tabanlı eğitim uygulamalarına olan etkisinin gösterilmesi ve kullanıcı geri bildirimlerinin değerlendirilmesidir. Aynı zamanda bir öğrenme yönetimi sistemi programının yüksek lisans eğitiminde uygulanabilirliğini göstermek amaçlanmıştır. Yöntem: Açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri arasında değerlendirme yapılarak çalışmamız için uygun olduğu düşünülen Moodle programı sunucuya kuruldu. Kullanıcı eğitim programı hazırlanarak ÖYS'ye ilgi duyan 9 kullanıcı ile 3 Tıp Bilişimi yüksek lisans kullanıcısına eğitim verildi. Kullanıcılara eğitim sonrasında anketler uygulanarak verilen eğitimin etkinliği değerlendirildi. Gerçek eğitim programına paralel olarak sürdürülen Moodle öğrenme yönetim sisteminin kullanım memnuniyeti ve ek gereksinmeler ile ilgili mini anketlerle toplanan veriler üzerinden programda iyileştirmeler yapıldı. Bulgular: Moodle programı sorunsuz olarak sunucuya kurulabildi. Verilen kullanıcı eğitimi kullanıcıların % 80'ni tarafından başarılı bulundu. Programın eğitim etkinliği seceneklerinin yeterli olduğu ve tüm eklentilerin başarı ile çalıştığı saptandı. Kullanıcı geribildirimleri arasında gösterilen en büyük sorunun eşzamanlı sohbet/tartışma uygulamalarının yapılamaması idi. Sonuç: Moodle kolay kurulan ve lisans üstü eğitim programlarında da kullanılabilen bir açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemidir. Moodle esnek bir çalışma platformu sunmakta ve programa bir çok modül kolayca eklenebilmektedir. Benzer çalışmaların çoğalması ile eğitim gereksinmelerinin belirlenmesi ve çözüm yöntemleri çeşitlenerek artacaktır. Anahtar Kelimeler: Moodle, Öğrenim Yönetim Sistemleri, öğrenme nesneleri, SCORM, web tabanlı eğitim Objective: Web-based e-learning environment is one of the recent innovative tools used in medical informatics post-graduate education programs. With the help of these programs students may attend to many learning activities at any time, at anywhere interactively. In this study an open sourced learning management system named Moodle, was implemented to an medical informatics postgraduate program. A specific training curriculum was developed and performed before starting the courses. The main purpose of the study is to show the effect of the training on the effective use of web based learning management systems and to evaluate the users' feedbacks. It is also aimed to show the applicability of an open source learning Management system in a medical informatics postgraduate program. Method: After an evaluation of different learning management systems Moodle was chosen as the most appropriate open source learning management system and the program was downloaded to a server. A specific training curriculum was prepared and a course was given to 9 users who were interested to Moodle and 3 trainees who practiced the software in postgraduate medical informatics program. The effectiveness of training course was evaluated with post tests. The satisfaction of the users and the additional demands of the students related with Moodle which run parallel to the actual program was evaluated with mini questionnaires and the requested procedures were completed. Results: Moodle was installed to the server without any problem. 80 percent of the trainees found the training course satisfying. All of the modules that are used to manage the educational activities and educational sources accepted to be adequate. Lack of an online chat and absence of an e-mail warning system was pointed out to be one of a few desirable tools in Moodle. Conclusion: Moodle is an open source learning management system that is easy to install and use in a postgraduate education training program. It provides a flexible working platform and several modules can be added to the program without any major challenge. The educational necessities and their solutions will increase in variety as the similar studies is experienced. Keywords: Moodle, Learning Management Systems, Learning Objects, SCORM, Web-based Training