DSpace Repository

Lise öğrencilerinde fiziksel inaktivite ve beden ölçüt düzeyleri ile öğrenim yılları arasındaki ilişki

Show simple item record

dc.contributor.author Ünlü, Çiğdem
dc.date.accessioned 2015-11-25T14:36:50Z NULL
dc.date.available 2015-11-25T14:36:50Z NULL
dc.date.issued 2010
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/10040 NULL
dc.description.abstract Giriş: Obezite ve fiziksel aktivitedeki azalma çocukluk ve ergenlik çağında kardiyovasküler riskin artışında etkilidir. Amaç: Çalışmanın amacı, lise öğrencilerinde fiziksel aktivite ve vücut kompozisyonları ile öğrenim yılları arasındaki ilişkiyi saptamaktır. Gereç ve Yöntem: Çalışmaya her sınıftan 30 öğrenci olmak üzere 120 kişi katıldı. Vücut ağırlığı, boy uzunluğu, bel çevresi, deri kıvrım kalınlıkları (biseps, triseps, subskapularis ve suprailiak) ölçümleri yapıldı. Fiziksel aktivite seviyesi IPAQ kısa form ile değerlendirildi. İstatistiksel analiz SPSS for Windows 11.0 programı kullanılarak yapıldı. Bulgular: Obezite gelişimi ve bel çevresi ölçüm değerleri için öğrenim yılları arasında anlamlı fark saptanmadı (p>0.05). Bel çevresi ölçüm değerlerinde erkek öğrencilerin değerleri kızlara göre anlamlı ölçüde yüksek bulundu (p=0.001). Biseps ve subskapularis değerlerinde sınıflar arası fark saptanmadı fakat kız öğrencilerin ölçüm değerleri erkeklere göre istatistiksel açıdan anlamlı seviyede yüksek bulundu (p=0.001, 0.028). Triseps ölçüm değerinde sınıflar ve cinsiyetler arası anlamlı fark görüldü (p=0.038, 0.018). Sınıf - cinsiyet etkileşimi incelendiğinde lise 3'de kız ve erkek öğrencilerde triseps ölçümünün anlamlı düzeyde azaldığı gözlendi (p=0.048). Suprailiak ölçümde ise cinsiyet ve sınıflar arası anlamlı fark saptanmadı. Sedanter yaşam değerlendirmesinde sınıflar ve cinsiyetler arası anlamlı fark görülmedi. Fiziksel aktivite seviyesinde sınıflar arası (p=0.593) ve cinsiyetler arası istatistiksel açıdan anlamlı fark saptanmadı (p=0.095, 0.327). Her sınıfta cinsiyetler arası fiziksel aktivite seviyesi incelendiğinde, lise 1 ve 2'de kız öğrencilerin fiziksel aktivite seviyesi erkeklere göre anlamlı düzeyde düşük bulundu (p=0.004, 0.003). Lise 3'de cinsiyetler arası anlamlı fark görülmezken () lise 4'de erkek öğrencilerin kızlara göre anlamlı düzeyde aktif olduğu saptandı (p=0.019). Sonuç: Lise düzeyinde öğrenim gören ergenlerde fiziksel aktivite seviyesinde belirgin azalma görüldü. BKİ başta olmak üzere vücut kompozisyonu bileşenlerinde (triseps deri kıvrım kalınlığı değeri hariç) öğrenim yılları ile ilişkili bir değişim saptanmadı. Anahtar Kelimeler: Ergen, Fiziksel Aktivite, Vücut Kompozisyonu Introduction: Obesity and the decrease in physical activity are effective in the increase of cardiovascular risk in childhood and adolescence. Purpose: The purpose of this study is to determine the relationship between the physical activity of high school students and their grades and the relationship between the change in body composition and their grades. Materials and Methods: A sum of 120 students took part in this study, 30 from each grade. Weight, height, waist circumference and skinfolds (biceps, triceps, subscapularis and suprailiac) were measured. The level of physical activity was assessed through IPAQ short form. The statistic programme package utilized was SPSS 11.0 for Windows. Results: A significant difference among the grades was not detected with reference to the existence of obesity and waist circumference measurement values (p>0.05). However, as to the measurement values of waist circumference, the figures concerning the male students were significantly higher than those concerning the female students (p=0.001). In biceps and subscapularis values, no difference among the grades was seenæ on the other hand, the figures concerning the female students seemed to be significantly higher than those concerning the male students on the statistical level (p=0.001, 0.028). In triceps measurement values, a significant difference among the grades and among the sexes was detected (p=0.038, 0.018). When grade and sex interaction was researched, it was seen that the triseps measurement values of female and male students in the 11th grade decreased significantly (p=0.048). With respect to suprailiac measurement values, no significant difference among the sexes and the grades was detected. As to the evaluation of sedentary life, no significant difference among the sexes and the grades was seen. No statistically significant difference in the level of physical activity among the sexes (p=0.593) and among the grades (p=0.095, 0.327) was measured. When it comes to the level of physical activity in each grade, the level of physical activity in female students in the 9th and 10th grades was proved to be significantly lower than that of the male students(p = 0.004, 0.003). No significant difference was seen between the two sexes in the 11th grade (p=0.113)æ whereas, it was detected that the male students in the 12th grade were significantly more active than their female peers (p=0.019). Conclusion: A significant decrease in the level of physical activity was seen in adolescents studying at a high school. No change in their body composition components, especially in BMI, (except the triseps skin fold measurement value) was detected related to their grades. Keywords: Adolescents, Physical Activity, Body Composition en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.subject Ergenler=Adolescents Fiziksel aktivite=Physical activity Vücut kompozisyonu=Body composition en_US
dc.title Lise öğrencilerinde fiziksel inaktivite ve beden ölçüt düzeyleri ile öğrenim yılları arasındaki ilişki en_US
dc.title.alternative Physical inactivity and change in body composition in high school students in relation with their grades en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account