Abstract:
Oryantiring; katılımcıların bilinmeyen veya az bildikleri bir alanda yönlerini bulup, önceden yerleştirilmiş ve haritaya işaretlenmiş hedefleri bulmaya çalıştıkları bir spordur. Bu çalışmadaki amaç okullarda yürütülen beden eğitimi derslerinde yapılan oryantiring çalışmasının katılımcılarda görsel reaksiyon zamanı, aerobik güç ve anaerobik güç verilerinde değişikliğe neden olup olmadığını saptamaktır. Bu çalışmaya yaş ortalaması 16.54±0.38 olan 67 gönüllü katılmıştır. Oryantiring grubu 16 kişi (10 kız 6 erkek), Sprint grubu 25 kişi (20 kız 5 erkek) ve Kontrol grubu 26 kişiden (18 kız 8 erkek) oluşmuştur. Oryantiring grubuna sekiz hafta boyunca beden eğitimi derslerinde oryantiring çalışmaları yaptırılmıştır. Sprint grubuna ise aynı süre ve mesafelerde sprint koşuları yaptırılırken kontrol grubu sekiz hafta boyunca egzersiz yapmamıştır. Sekiz haftalık egzersizlerden sonra oryantiring grubunda, kontrol grubuna göre sadece sol reaksiyon zamanında anlamlı iyileşme görülmüştür. Sağ reaksiyon zamanında kontrol grubuna göre anlamlı bir değişim görülmemiştir. Sprint grubunda ise sadece minimum güç verisinde kontrol grubuna göre anlamlı artış saptandı. Diğer parametrelerin hiçbirinde kontrol grubuna göre anlamlı değişim görülmemiştir. Sonuç olarak yapılan sekiz haftalık oryantiring egzersizlerinden sonra sol reaksiyon zamanında kontrol grubuna göre anlamlı iyileşme, sprint egzersizleri yapan grupta ise minimum güçte kontrol grubuna göre anlamlı artış bulunmuştur. Orienteering is a sport which based on finding the targets in an unknown terrain by the help of a map. Popularity of orienteering is increasing for the recent years The aim of the present study was to investigate the effect of orienteering exercises on visual reaction time, aerobic power and anaerobic power.in eight week physical education lessons. Sixty-seven subjects, with the mean age 16.54±0.38 participated the study. The participants divided into three groups as orienteering group (10 girls and 6 boys), sprint group (20 girls and 5 boys) and control group (18 girls and 8 boys). Orienteering and sprint exercises lasted for eight week. Control group did not exercise during eight weeks period. After eight weeks orienteering exercise session, only left reaction time was decreased significantly according to control group. Right reaction time showed no significant change according to control group. In sprint group, only minimum power showed significant increase according to control group. None of the other parameters showed significant different according to control group. In conclusion, orienteering and sprint exercises which performed for eight week in physical education lessons, effect left reaction time and minimum power positively.