Abstract:
Bu araştırma zihinsel yetersizliği olan ve olmayan 3-6 yaş çocuklarda yaralanma riskini ve sıklığını karşılaştırmak amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı tipteki bu çalışma İzmir ilinde bulunan bir anaokulu ve on iki Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi'nde eğitim gören 3-6 yaş grubu çocukların anneleriyle yürütülmüştür. Araştırma örneklemini zihinsel yetersizliği olan (n=100) ve zihinsel yetersizliği olmayan (n=100) çocukların anneleri oluşturmuştur. Veriler; Çocuk ve Aile Bilgi Formu, Yaralanma Davranışı Risk Kontrol Listesi ve Çocuklarda Yaralanma Sıklığı Anketi ile toplanıp sayı, yüzde dağılımları, dağılım ölçütleri, t testi ve ki kare testleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Zihinsel yetersizliği olan çocukların yaralanma riskinin, zihinsel yetersizliği olmayan çocuklara göre 0.9 kat daha fazla olduğu saptanmıştır (Odds ratio= 0.910) (p?0.01). Zihinsel yetersizliği olan çocukların son iki aydaki yaralanma sıklığı, zihinsel yetersizliği olmayan çocuklara göre daha fazladır. Zihinsel yetersizliği olan çocuklarda yaralanma davranışı riskini ilk sıralarda ?düşme?(%75), zihinsel yetersizliği olmayan çocuklarda ise ilk sırada ?koltukların veya diğer eşyaların üzerinden atlama, zıplama?(%61) oluşturmaktadır. Sonuç olarak zihinsel yetersizliği olan çocukların yaralanma konusunda zihinsel yetersizliği olmayan çocuklara göre daha riskli bir grup olduğu görülmüştür. Zihinsel yetersizliği olan çocukların, zihinsel yetersizliği olmayan çocuklara göre daha fazla yaralandıkları saptanmıştır. This research study was carried out to compare the risk and frequency of injury among 3-6 years old children with and without intellectual disabilities. This descriptive study was conducted with the mothers of children aged 3-6 and who were attending one kindergarten and twelve different Special Education and Rehabilitation Center in the province of Izmir. The sampling was consisted of the mothers with intellectually disabled children (n=100) and without intellectual disabled children (n=100). The study data were obtained through the Children and Family Information Form, the Injury Behaviour Checklist, and the Survey for Frequency of Injuries in Children, and afterwards evaluated by using the number, percentage distribution, distribution criteria, t test, and chi-square test. The risk of injury was found 0.9 times more for intellectually disabled children compared to without intellectual disabled children (Odds ratio = 0910) (p < 0.01). The frequency of injuries experienced throughout the last two months was determined higher among children with intellectual disabilities than children without intellectual disabilities.