Abstract:
Lisansüstü eğitimde etkililik kavramı, eğitim kurumunun başarısının değerlendirilmesinde önemlidir. Örgütün elindeki kaynaklarla çevresel faktörleri de göz önünde bulundurarak yapmış olduğu faaliyette ne kadar etkin, verimli veya başarılı olduğu etkililiğinin değerlendirmesiyle ölçülebilir. Amaç: Lisansüstü düzeyde eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve uygulama yapan bir kurum olan DEÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü?nün etkililiğinin değerlendirilmesidir. Yöntem: Çalışmada Cameron?un çalışmasından yararlanılarak geliştirilmiş beşli Likert tipi ölçeğe göre oluşturulmuş soru formu kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini 168 lisansüstü öğrenci ile 60 öğretim üyesi oluşturmaktadır. Soru formu, Sağlık Bilimleri Enstitüsünde, 2010-2011 eğitim-öğretim yılında, öğrencilere ve Enstitüde ders ve danışmanlık amacıyla görevlendirilen öğretim üyelerine uygulanmıştır. Soru formunun uygulanması sonucu elde edilen verilerin istatistiksel analizi SPSS 16.0 paket programı ile yapılmıştır. Yapılmış olan istatistiksel analizde frekans analizleri, tanımlayıcı istatistikler, güvenirlik ve geçerlilik analizi, faktör analizi, t-Testi, ANOVA Testi, korelasyon analizleri ve regresyon analizleri değerlendirilmiştir. Bulgular: Örgütsel etkililik algısı, faktör analizi sonucu ?Öğrencinin Eğitim Memnuniyeti?, ?Öğrencinin Kariyer Gelişimi?, ?Profesyonel Gelişimde Enstitünün Rolü ve Yetkinliği?, ?Öğrencinin Kişisel Gelişimi?, ?Anabilim Dalının Yetkinliği ve Etkileşimi? ve ?Örgütsel Sağlık? olarak altı boyut altında toplanmıştır. Demografik değişkenlere göre örgütsel etkililik algısının değiştiği gözlenmiştir. Sonuç: Örgütsel etkililik algısını etkileyen iki önemli değişken ?Örgütsel Sağlık? ve ?Profesyonel Gelişimde Enstitünün Rolü ve Yetkinliği? olarak tespit edilmiştir. Bu durum katılımcıların etkililik algısında, SBE?nin hizmet süreçlerinin ve iş yapış biçiminin ne kadar önemli olduğunu göstermektedir. The concept of effectiveness in graduate education is important for evaluating the success of the institution. In a given environment and with given resources, organizational performance and efficiency can be measured with effectiveness assessment. Aim: The purpose of this study is to evaluate the effectiveness of the Health Sciences Institute of Dokuz Eylül University, which is engaged in graduate-level education, scientific research and implementation. Method: The question form, improved by using Cameron's study, was composed of a Likert-type scale. Sample size of the study is 168 graduate students and 60 faculty members. The questionnaire was applied to students and faculty members of Health Sciences Institute in the 2010-2011 academic year. Statistical analysis of the data obtained from the filled-in questionnaires, was made with SPSS 16.0 software package. The frequency analysis, descriptive statistics, reliability and validity analysis, factor analysis, t-test, ANOVA test, correlation analysis and regression analysis were evaluated. Findings: As a result of factor analysis, perception of organizational effectiveness was collected under the six dimensions which were