Abstract:
İcadından günümüze fotoğrafın görsel sanatlar içindeki yeri ve etkileşimi sürekli bir gelişim göstermektir Sanatsal ve işlevsel kullanımı olan fotoğraf bazen bir reklam aracı olarak üretilen nesneyi bir sanat eseri haline dönüştürebilmektedir. Fotoğrafın görsel gücünden yaralanan reklam sektörü hedef kitle üzerinde görsel bir güç kullanarak marka değerini profesyonel anlamda imaj çalışmalarıyla geliştirmiştir. Bu noktada fotoğrafa ihtiyaç duymakta duyulmakta ve kullanılmaktadır. Bunun bir örneğini uluslararası bir kurum olan Pirelli Lastik firmasının tasarlamış olduğu takvimlerde görüyoruz. Öncelikle bir reklam kampanyası olarak ortaya çıkan takvimler ilerleyen yıllarda bir sanat nesnesine dönüşmüş ve bu noktada firma kurumsal bir imaj kazanmıştır. Çünkü imaj kavramı için görsellik, kimliğin vazgeçilmez unsurudur. Görsellik algıyı biçimlendirmekle birlikte marka yaratmada bilgi sağlar. Ortaya çıkardığı bu ikonlaşmış takvim, fotoğraf sayesinde mesajı iletmekte ve takvim kavramı ile bütünleşip akıllara kazınmaktadır. Takvimle, fotoğraf sanatının buluştuğu nokta; takvimin zamanı sistematik bir biçim de bölmesi ve fotoğrafın zamanı durduran bir olgu olmasıdır. Bunun tercih edilmesinin sebebi budur. 1960'lı yıllardan bugüne geçmişe tanıklık eden bu takvimler, birer görsel kayıt olmasının yanı sıra bir markanın imajını ve prestijini oluşturan önemli bir tasarımdır. Pirelli, bu geleneğin oluşmasında öncülük eden uluslar arası markadır. ‘Kült' bir obje ve olağanüstü başarılı bir yayıncılık olarak Pirelli takvimi için basında birçok makale yazılmış, fotoğraflar ve sahne arkası filmleri yayınlanmış, fotoğrafçılar, sanat yönetmenleri ve mankenlerle yapılan yüzlerce saatlik tv programları ve röportajlar gerçekleştirilmiştir. Since the time it has been discovered to the present the position and interaction of photography in visual arts kept its progress. Artistic and functional photography has the ability to convert a commercially produced object to work of art. The advertising sector which uses the visual power of photography on target audience increased the brand value by professional image works. At this point the photography art is a must and being used. It can be clearly seen that this situation as an example on the calendar designed by Pirelli as an international company. Previously the calendars which were launched as a commercial campaign became an art work in the following years. This work of art let the company has an institutional image. Since the visuality is an inseparable part of identity for image concept. Visuality supply information in designing brand together with perception modelling. This iconized calendar of Pirelli has been transferring company's message and taking place in consumer's mind by being integrated with the calendar concept. The point at which calender and the art of photograph come to gether is the fact that calender divides time systematically and photograph is a phenomenon stoping the time. That's why the calendar concept chosen. From 60's till today these calendars which are the witnesses of history are not only visual records at the same time they are the important designs which creates a brand image and prestigious. Pirelli is an international brand that leads this tradition to be formed. Several essay taken place in media, photos and back stage films broadcasted, hundreds hours of tv programs and interviews performed with photography artists, art directors and models for Pirelli Calendar as a cult object and extraordinary prosperous publishing.