dc.description.abstract |
İnsanoğlunun varoluşundan bu yana bilinen en eski enstrümanlar içinde, vurmalı çalgıların ilk sırada olduğu tahmin edilmektedir. Çağlar ilerledikçe yaratılan vurmalı çalgıların yapısı ve tınısı değişmekte ve gelişmektedir. Önce çeşitli ağaç ve kemiklerden çok ilkel bir şekilde oluşturulan davullar yüzyıllar içinde giderek melodi üreten enstrümanlar şekline de gelmişlerdir. Klavyeli vurmalı çalgılar adı verilen vurmalı çalgı grubu bu ailenin bir parçasıdır. Bu çalışmada 20. y.y. da ortaya çıkan hem yerel hem de klasik müziğin bir parçası haline gelen marimbanın tarihine ışık tutmak amaçlanmıştır. Bugün Afrika'daki birçok kabilenin temel enstrümanı olan, aynı zamanda teknoloji ile gelişen yeni modelleriyle konçertolarla, solo parçalarla, senfonik eserlerle klasik müzikte kendine bir yer edinen marimbanın ortaya çıkış öyküsü anlatılmaya çalışılmaktadır. Çalışmada marimbanın en basit klavyeli vurmalı çalgıdan en gelişmişine kadar olan ailenin diğer üyeleriyle benzerlik ve farklılıklarına değinilmiştir. Marimbanın yapım aşaması, akortlanması ve sonucunda ortaya çıkan ses rengi hakkında yorumlara yer verilmiştir. Ünlü marimba virtüözü Keiko Abe'nin marimbası hakkında bilgiler sunulmuştur. Marimbayı çalmaya yarayan maletler hakkında bilgi verilmiş, duruş ve tutuş pozisyonları irdelenmeye çalışılmıştır. 20. y.y. da giderek artan eserlerle gittikçe genişleyen marimba repertuvarının tarihine ışık tutan en önemli konçertolar, solo parçalar ve oda müziği eserleri ele alınmış, ilk marimba konçertolarının yazarları olan Paul Creston, Darius Milhaud, Robert Kurka, James Basta ve yakın çağ marimba repertuvarının en çok çalınan ve dinlenen konçertolarının bestecisi Ney Rosauro ile ilgili bilgilere yer verilmiştir. Marimbanın tarihe ilk resmi çıkışından 5 oktavlık konser marimbalarının oluşumuna kadar olan süre kronolojik açıdan anlatılmaya çalışılmıştır. Marimba müziğine gerek teknik gerekse müzikal açıdan sayısız katkıları olan Ney Rosauro'nun yaşam öyküsünden bilgilere yer verilmiş olup, bestelediği eser ve yazdığı çalışma kitapları anlatılmaya çalışılmıştır. Uzun yıllar süren çalışmalarından sonra geliştirerek oluşturduğu tutuş tekniği hakkında bilgiler verilmiş, diğer teknikler ile karşılaştırılmış ve eserlerinden örnekler verilmiştir. Without a doubt, percussion instruments are among the oldest known instruments in the history of human kind. The structure and timbre of the instruments changes on a continuous basis. The drums, formerly built with various wood types and bones, primitively, later evolved into much more advanced instruments that can create melodies. The instruments, so called keyboard percussion instruments are a member of this family. In this study, the aim is to get a better understanding of the history of marimba which evolved into its final state during the 20th century and quickly become a part of both traditional and classical music. Moreover, the story of the emergence of marimba, from a common instrument in Africa to the technologically advanced models which are used in concertos, solos or symphonic pieces, will be told. Meanwhile, marimba's entire evolution process, starting as a very basic keyboard percussion instrument, will be discussed, including its building phase, tuning, tone and the similarities and differences with the other members of the same family group. World famous Keiko Abe's marimba will also be set as an example to dissect. Mallets, posture and techniques will be studied as well. Due to the expanding marimba repertoire as a result of increased numbers of musical pieces, most important concertos, solo pieces and chamber music pieces will be considered and the pioneers such as Paul Creston, Darius Milhaud, Robert Kurka, James Basta and perhaps, mostly played and listened concertos' composer Ney Rosauro will be studied, including his life, pieces, books and success he had achieved via his unique technique. |
en_US |